Verkoop klassieke wagens knoopt weer aan met piekniveaus van zes jaar geleden

De uitbraak van de coronacrisis heeft de appetijt voor oldtimers en klassieke wagens niet doen afnemen. Nu de economie opnieuw aantrekt en ook veilingen weer worden georganiseerd, blijkt dat de interesse voor oude wagens op een bijzonder hoog peil staat. Dat meldt het persbureau Bloomberg in een analyse van de recente verkopen op de Amelia Island Concours d’Elegance in Florida, waar de veilinghuizen Bonhams en RM Sotheby’s een vloot oude luxewagens te koop aanbieden.

Waarnemers voegen eraan toe dat ook de veilingmarkt zich inmiddels volgens specialisaties lijkt op te splitsen.

Veelbelovend

‘De Amelia Island Concours d’Elegance was de eerste fysieke veiling voor klassieke wagens die sinds de uitbraak van het virus Covid-19 werd georganiseerd’, meldt Bloomberg. ‘Het voorbije jaar konden immers alleen virtuele shows en online verkopen worden georganiseerd. De resultaten van de verkoop op de Concours d’Elegance blijken veelbelovend voor de toekomst.’

In totaal verzamelden Bonhams en Sotheby’s met hun verkopen in totaal een bedrag van 61,3 miljoen dollar. De vorige editie, in maart vorig jaar, bracht 57,2 miljoen dollar inkomsten op. Verzamelaars bleken bereid om voor de auto’s meer te betalen dan was verwacht. Bij vele loten werden zelfs de hoogste ramingen overtroffen.

RM Sotheby’s haalde met een bedrag van meer dan 5,72 miljoen dollar voor een Duesenberg Model J Murphy Torpedo Convertible Coupe uit 1929 de hoogste verkoopprijs. Geraamd was dat voor de auto maximaal 4 miljoen dollar zou worden betaald.

‘In de geschiedenis werd slechts twee keer voor een Duesenberg een hoger bedrag betaald’, aldus Bloomberg. ‘Opmerkelijk is ook dat in de top tien vijf wagens een bouwjaar voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog vertegenwoordigden. De rest van de top tien werd door Ferrari ingevuld.’

Gemotiveerde kopers

Andere successen op de veiling waren een Porsche 356 Cabriolet uit 1956 (250.000 dollar), een Bugatti Type 57 uit 1934 (1,2 miljoen dollar), een Jaguar E-Type uit 1971 (115.000 dollar) en een Ferrari uit 1968 (2,55 miljoen dollar). Al die wagens overschreden ruimschoots de hoogste ramingen.

Zowel Bonhams als RM Sotheby’s slaagde erin om de gemiddelde verkoopprijs gevoelig op te drijven tegenover de editie vorig jaar. Bij RM Sotheby’s werd de voorbije editie een gemiddelde prijs van 441.882 dollar opgetekend, tegenover een niveau van 263.479 dollar vorig jaar.

Insiders noemden de resultaten van de verkoop een krachtig antwoord op de magere periode van vorig jaar. ‘De situatie lijkt weer helemaal op het midden van het voorbije decennium’, merkt Steve Serio, een dealer van luxewagens, op.

‘Dat is ongetwijfeld in belangrijke mate te danken aan de toenemende interesse om vermogens is fysieke activa te beleggen. Bovendien heeft de pandemie de mens weer sterker met zijn eigen mortaliteit geconfronteerd. Daardoor is er wellicht een grotere interesse voor dingen die het leven leuker kunnen maken.’

Serio getuigt dat de sterke stijging van de verkoopprijzen ook te danken was aan een selectieve, maar bijzonder gemotiveerde en competitieve groep kopers. ‘De veiling kon vooral professionele autohandelaars, dealers en gedreven verzamelaars ontvangen’, aldus Serio.

‘Er was daarentegen nog nauwelijks een spoor terug te vinden van de nieuwsgierige toeschouwers – die wel kijken, maar wellicht nooit kopen – die de veilingen de voorbije jaren massaal hebben bezocht.’

Vooroorlogse wagens

Een deel van deze professionele aandacht vertaalde zich in een verrassende interesse voor de oudste generaties klassieke wagens. ‘De voorbije jaren werd algemeen gesuggereerd dat vooral vermogende tachtigjarigen een sterke interesse toonden voor de grote luxesedans die honderd jaar geleden op de markt werden gebracht’, voert Bloomberg aan. ‘Nu blijkt echter algemeen een sterke interesse voor wagens die in de jaren twintig en dertig van de voorbije eeuw – voor de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog – werden gebouwd. Deze categorie vertegenwoordigde dit jaar 37 procent van de totale verkopen, tegenover 25 procent vorig jaar.’

John Wiley, analist bij de gespecialiseerde autoverzekeraar Hagerty, wijst op een opmerkelijke segmentatie in de veilingwereld. ‘Bepaalde tijdperken blijken aan specifieke verkoopsites te kunnen worden gekoppeld’, voert hij aan.

‘Er bestaat een grote interesse voor de alleroudste generatie luxewagens, maar die verkoop beperkt zich ook tot een fysieke omgeving met een rijke uitstraling en een publiek dat over aanzienlijke vermogens beschikt. Deze wagens zullen zelden op een online veiling worden aangetroffen.’

‘Online veilingen bieden vooral wagens uit de jaren tachtig en negentig van de voorbije eeuw aan en trekken dan ook vooral jongere verzamelaars aan.’

(evb)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20