Verkoop elektrische wagens schiet de hoogte in (maar niet hoog genoeg)

De registratie van volledig elektrische wagens in Europa is met bijna 60 procent gestegen tijdens de eerste drie maanden van 2020. Toch maken de uitstootvrije wagens nog altijd slechts 4,3 procent uit van het Europese wagenpark.

Dat blijkt uit cijfers die de sector zelf op dinsdag vrijgaf. Volgens koepelorganisatie ACEA viel de totale verkoop van passagiersvoertuigen op het Europese continent met 53 procent terug. Veel garages en showrooms waren gesloten door lockdowns allerhande. 

Van de meer dan drie miljoen nieuwe autoregistraties in het eerste kwartaal, reed er 52 procent op bezine en 28 procent op diesel, volgens de analyse van de organisatie van autobouwers.

Belangrijkste markten

Duitsland was de belangrijkste Europese markt tijdens die periode. Daar werden 26.030 elektrisch aangedreven wagens verkocht, een stijging van 63 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Andere belangrijke markten waren Frankrijk (stijging van 143 procent), en het Verenigd Koninkrijk (stijging van 204 procent). Noorwegen, dat lang de absolutie leider was in de verkoop van elektrische wagens, daar daalde de verkoop met 12 procent tot 16.347. 

In ons land steeg de verkoop met ‘slechts’ 31,4 procent, er werden iets meer dan 2.000 wagens op batterij verkocht tijdens het eerste kwartaal van dit jaar. 

Automakers zijn gedwongen om meer auto’s met alternatieve energiebronnen te verkopen. De EU verplicht hen sinds december 2018 om de CO2-uitstoot van hun producten met 40 procent te doen dalen tussen 2007 en 2021. Nadien moet er nog eens 38 procent af tegen 2030, op straffe van (monster)boetes. 

Analysten van onderzoeksbureau PA Consulting hebben berekend dat de fabrikanten nog 2,5 miljoen elektrische wagens extra moeten verkopen tegen 2021, om dat doel te behalen. Nog veel werk aan de winkel dus, in een automarkt die momenteel grotendeels op haar gat ligt door de pandemie. 

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20