Van Volkswagen over Philips tot Adidas: multinationals dumpen hun CEO voor een frisse start

Opvallend veel beursgenoteerde bedrijven kondigden deze zomer een CEO-wissel aan, zo blijkt uit een oplijsting door KBC Securities. “Het mag duidelijk zijn dat met het vertrek van de trainer, de ploeg nog niet direct op krediet moet rekenen. Maar een nieuwe trainer kan wel voor kortstondige euforie, en extra euro’s, rekenen”, schrijft financieel econoom Tom Simonts.

Adidas

De Duitse sportkledingreus Adidas is de jongste multinational die deze zomer aangrijpt om een CEO-wissel aan te kondigen. De raad van bestuur kondigt maandag aan dat Kasper Rorsted, de topman sinds 2016, in de loop van volgend jaar de fakkel zal doorgeven aan een opvolger die nog gezocht wordt. Volgens een persbericht is de beslissing “in onderling overleg” genomen.

Tijdens de coronacrisis werd pijnlijk duidelijk dat aartsrivaal Nike veel verder stond in e-commerce en moest Adidas bij de Duitse staat aankloppen voor noodleningen. Het bedrijf is in een jaar bijna de helft van zijn beurswaarde kwijtgespeeld.

“Na drie moeilijke jaren die werden gekenmerkt door de economische gevolgen van de coronapandemie en geopolitieke spanningen, is het nu het juiste moment om de zoektocht naar een nieuwe CEO te starten, en de weg vrij te maken voor een nieuwe start”, zegt voorzitter Thomas Rabe.

Philips

Rorsted is lang niet de enige CEO die naar de uitgang begeleid wordt. Het Nederlandse Philips kondigde vorige week aan dat CEO Frans van Houten al op 15 oktober, of een half jaar vroeger dan verwacht, de fakkel doorgeeft aan Roy Jakobs.

Veel waarnemers leggen een verband met de grootschalige productiefouten bij sommige slaapapneu-apparaten en beademingsmachines. Het fiasco heeft in elk geval tot grote reputatieschade geleid.

Credit Suisse

Bij de Zwitserse topbank Credit Suisse stapte Thomas Gottstein vorige maand op na een opeenstapeling van slechte financiële resultaten en een reeks schandalen.

Volkswagen

De autogroep Volkswagen verving CEO Herbert Diess, een van de bekendste managers in autoland, door Oliver Blume, de huidige topman van dochterbedrijf Porsche. Net als bij Adidas gaat het officieel om een afscheid “met wederzijdse instemming”, al bleek uit reconstructies in de Duitse pers dat er heel wat intern gekonkel aan voorafging.

Weber

Ook Weber, een bekend merk voor barbecues en buitengrills, vindt het een goed moment voor een leiderschapswissel. Slechte financiële resultaten leidden tot het verrassende vertrek van CEO Chris Scherzinger. Een opvolger is er nog niet, technologiedirecteur Alan Matula neemt tijdelijk de honneurs waar als interim-CEO.

Foot Locker

Foot Locker greep tegenvallende kwartaalcijfers eveneens aan om in een adem een CEO-wissel aan te kondigen. De Amerikaanse keten van sportkledingwinkels vervangt topman Richard Johnson per 1 september door Mary Dillon, de voormalige CEO van Ulta Beauty.

Fresenius

Bij het Duitse farmabedrijf Fresenius moet Stephan Sturm, de CEO sinds juli 2016, baan ruimen voor zijn opvolger Michael Sen. Het leidt tot enthousiaste reacties bij beleggers die de beurskoers maandag omhoog stuwen, wat natuurlijk wat zuur is voor de afscheidnemende CEO, die in oktober het bedrijf gaat verlaten.

“Maar of de nieuwkomer het schip naar beter oorden kan sturen is een vraag die pas op langere termijn kan beantwoord worden”, waarschuwt KBC Securities.

(as)

Meer