“We kunnen massaal elektrisch rijden niet aan”, zowaar een overeenkomst tussen Tom Van Grieken (Vlaams Belang) en PVDA

In Laat KIES24, een verkiezingsprogramma van de VRT, toonde Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken zich een koele minnaar van meer elektrische wagens ten koste van wagens op fossiele brandstof. Volgens hem is de infrastructuur daar nog niet genoeg op aangepast. En opvallend: dat standpunt deelt hij met PVDA.

In het nieuws: Tom Van Grieken wil elektrische bedrijfswagens niet opdringen.

  • “We zijn koele minnaars van het opdringen van die elektrificatie”, vertelt Van Grieken na een vraag van een kiezer. “Mensen kunnen geen dure Tesla betalen. De Vlaamse regering heeft dan een premie van 5.000 euro ingesteld voor auto’s van 40.000 euro. Mensen kunnen dat niet betalen”, stelt hij.
  • Bovendien is het plan ook niet haalbaar met de huidige infrastructuur, klinkt het. “Stel u voor dat we morgen allemaal elektrisch gaan rijden: ons netwerk is daar niet klaar voor. We hebben geen laadpalen, we kunnen dat niet aan”.
  • “Onze frustratie is dat al die goedbedoelde, groene en elektrische maatregelen, in de praktijk asociale maatregelen zijn”, besluit Van Grieken.

Opgemerkt: Ook PVDA heeft dergelijke bemerkingen in zijn kiesprogramma staan.

  • Les extrêmes se touchent, blijkbaar, want ook PVDA hekelt “maatregelen die het leven van automobilisten zuur maken”, zo staat er in het verkiezingsprogramma te lezen. De partij is tegen kilometerheffingen en lage-emissiezones.
  • En de partij wil ook geen verbod op benzine- of dieselmotoren “zolang elektrische auto’s duurder blijven en geen waardig alternatief zijn”. Daar hebben PVDA en Vlaams Belang dus ook een raakvlak.

Om te volgen: Hoe moet het nu verder met de premie op de elektrische wagen?

  • Tegenover Van Grieken zat minister van Werk Jo Brouns (cd&v). Hij verdedigde wel de fiscale premie die zijn collega-minister Lydia Peeters (Open Vld) invoerde. “De markt gaat daar ook in spelen. Ik denk dat het een kwestie is van enkele jaren”.
  • “Op dit ogenblik ondersteunen we elektrische bedrijfswagens 100 procent fiscaal, de belasting op inverkeerstelling is vrijgesteld en er is een fiscaal voordeel voor laadpalen aan huis”, stelt Brouns.
  • De premie van Peeters is niet onbesproken. Ook binnen de Vlaamse regering was er verdeeldheid over hoe dat geld nu vrijgemaakt moest worden. En de oppositie schoot ook met scherp.