De Japanse autogigant Toyota wil het aandeel oudere, ervaren werknemers in zijn personeelsbestand gevoelig opkrikken. Het bedrijf breekt zo met de Japanse traditie om personeel meteen van de schoolbanken te plukken.
‘Tot nu toe vertegenwoordigden ervaren arbeidskrachten, die eerder al een aanzienlijke carrière bij een andere onderneming hadden opgebouwd, bij Toyota ongeveer 10 procent van de jaarlijkse aanwervingen,’ aldus Ko Fujioka redacteur van de Japanse zakenkrant Nikkei. ‘Het bedrijf wil dat aandeel echter tot 30 procent opdrijven. Op termijn zou er zelfs sprake zijn van 50 procent.’
Deskundigheid
Door de breuk met het conventionele wervingsbeleid hoopt Toyota meer kennis op vlak van technologie en informatica te kunnen aantrekken. Die vaardigheden moeten de concurrentiekracht van de onderneming versterken in artificiële intelligentie en beeldherkenning. Deze kennis is cruciaal voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.
‘De hevige concurrentie met buitenlandse bedrijven voor het schaars beschikbare talent is een bijkomende reden om het wervingsbeleid aan te passen’, zegt Fujioka. ‘Dat betekent echter een fundamentele breuk met de gevestigde tradities van de Japanse arbeidsmarkt. Bij rekrutering werd vooral uitgekeken wordt naar nieuwe afgestudeerden, terwijl het loonsysteem op anciënniteit is gebaseerd.’
De voorbije tien jaar verdrievoudigde het aandeel van ervaren arbeidskrachten in het Japanse wervingsbeleid. ‘Vooral autobouwers willen alle voordelen aangrijpen om de nodige kennis te vergaren die hen moet helpen de volgende generatie auto’s te ontwikkelen,’ zegt Fujioka.
Toyota is in de speurtocht naar ervaren talent niet de enige. Ook Honda, Nissan en Subaru voeren bij hun rekrutering een gelijkaardige politiek.