Tip van de sluier rond Tesla’s ‘geheime batterij’ opgelicht: een revolutie voor elektrische wagens én het elektriciteitsnet?

Tesla is van plan om een ​​nieuwe batterij te integreren in zijn Model 3 in China, die goedkoop is en een ongelooflijke levensduur heeft. Het zou de prijs van een elektrische wagen op hetzelfde niveau kunnen brengen als zijn fossiele tegenhanger. 

Tesla-CEO plaagt investeerders en concurrenten al maanden met de belofte om grote sprongen voorwaarts in de batterijtechnologie te onthullen, tijdens een ‘batterijdag’ eind mei. Persagentschap Reuters kent al opmerkelijke details van die plannen, schrijven ze. 

Op de agenda van Musk staan lagekostbatterijen die een levensduur van een ‘miljoen mijl’ ( zo’n 1,6 miljoen kilometer) hebben. Dat zou betekenen dat elektrische Tesla’s winstgevend kunnen verkocht worden voor dezelfde prijs als een benzinemodel. De automaker zou die nieuwe batterij tegen het einde van het jaar installeren in de sedan Model 3 in de gigafabriek in China. 

Tesla als energieleverancier

Maar er is meer. Het project voorziet dat de nieuwe batterijen een tweede of een derde leven kunnen hebben in het elektriciteitsnetwerk. Volgens Reuters is Tesla’s uiteindelijke doel om  de status van een energieleverancier te bereiken. 

De nieuwe batterij zou dus eerst gelanceerd worden in China, en daarna pas op andere markten en in andere modellen. Op de bredere strategie om zich te herpositioneren als energiebedrijf wenst Tesla geen commentaar te geven.

Tesla heeft vroeger wel al laten vallen dat het elektriciteit zou willen leveren aan bedrijven en consumenten. Begin mei heeft het bedrijf bijvoorbeeld een licentie aangevraagd om elektriciteit te mogen leveren in het VK, zonder veel details te geven over de motivatie daarachter. 

Het was ook al bekend dat het bedrijf werkte aan systemen om elektriciteit op te slaan, en die te integreren in het elektriciteitsnetwerk. Zo kan overtollige elektriciteit, van bijvoorbeeld zonnepanelen, efficiënt aangewend worden. 

Meer