TikTok passeert grens van 3 miljard downloads: alleen Facebook-apps gingen haar voor

TikTok is de eerste applicatie die niet tot Facebook behoort en wereldwijd drie miljard downloads heeft laten optekenen. Dat blijkt uit een rapport van consulent Sensor Tower.

Tijdens de eerste helft van dit jaar hebben wereldwijd 383 miljoen consumenten beslist om de applicatie voor de eerste keer te downloaden. Daarbij werd ook een totale consumentenbesteding van ongeveer 919,2 miljoen dollar via de app genoteerd. “De adoptie van TikTok, eigendom van de Chinese groep ByteDance, heeft dit jaar een duidelijke versnelling laten optekenen”, merkt Sensor Tower op.

  • Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werden 177,5 miljoen downloads geregistreerd. Dat is een stijging met 2 procent tegenover het vierde kwartaal van vorig jaar.
  • Het tweede kwartaal van dit jaar liet een verdere groei met 16 procent tot 205,4 miljoen downloads optekenen. Dit is de grootste groei die de applicatie heeft doorgemaakt sinds het recordkwartaal begin vorig jaar, toen meer dan 315 miljoen installaties werden genoteerd.

India

Er wordt wel opgemerkt dat het aantal nieuwe downloads tegenover de eerste helft van vorig jaar, toen bijna 619 miljoen installaties werden genoteerd, met 38 procent is gedaald. “Dat is echter gedeeltelijk te wijten aan de verwijdering van de applicatie uit de virtuele winkels in India”, luidt het.

“Toch lieten de consumentenbestedingen in TikTok tegenover de eerste zes maanden van vorig jaar, toen een bedrag van 530,2 miljoen dollar werd geregistreerd, een stijging met 73 procent optekenen.”

In totaal is de applicatie wereldwijd meer dan drie miljard keer geïnstalleerd. Daarmee is TikTok de vijfde applicatie, de gamesector niet meegerekend, die deze grens passeert. TikTok vervoegt met die prestaties de rangen van WhatsApp, Messenger, Facebook en Instagram, die allemaal tot de groep Facebook behoren.

Bestedingen

TikTok-gebruikers kopen almaar meer aan via de app. het tweede kwartaal van dit jaar liepen de consumentenbestedingen op tot bijna 535 miljoen dollar, een stijging met 39 procent tegenover de drie maanden voordien.

Inmiddels zijn de totale bestedingen in TikTok opgelopen tot meer dan 2,5 miljard dollar. De voorbije zeven jaar hebben slechts zestien applicaties, de gamesector weer niet meegerekend, meer dan 1 miljard dollar aan inkomsten gegenereerd. Alleen Tinder, Netflix, YouTube en Tencent Video hebben daarbij de grens van 2,5 miljard dollar overschreden.

(evb)

Meer