Thuisblijven of profiteren van kortingen? Vijf vragen en antwoorden over reizen in coronatijden

Met het nieuwe coronavirus covid-19 dat nu overal in Europa opduikt, raken vakantiegangers misschien al in paniek. Wat met dat weekendje Parijs, de midweek Rome of het weekje Provence deze zomer? Moeten we massaal onze vakantieplannen afzeggen? En wat als de coronacrisis niet snel gaat liggen? Vijf vragen en antwoorden.

Sinds het nieuwe coronavirus opdook in China, kwam het nooit zo dichtbij als nu. In eigen land staat de teller inmiddels op 169 besmettingen en – gelukkig – geen doden. Ook in de rest van Europa is het virus in opmars. Iets wat de toeristische sector met lede ogen aanziet. Maar is de paniek wel gegrond? De redactie van Business AM brengt duidelijkheid aan de hand van vijf praktische vragen.

Opgepast. Onderstaande vragen en antwoorden vertrekken telkens vanuit het scenario dat u een pakketreis bij een reisorganisatie boekt of wil boeken. Dat wil zeggen: een combinatie van minstens twee diensten voor dezelfde vakantie, zoals het vervoer (trein, bus, vliegtuig), het verblijf (hotel, woning), rondleidingen, uitstappen, … Deze pakketreizen worden aangeboden door professionele reisorganisaties en zijn beter beschermd.

‘Als u echter alles zelf regelt, is het een andere zaak. Een vliegtuigticket bij een luchtvaartmaatschappij en vervolgens een hotelkamer via Booking.com boeken. Op die manier kan u uw geld kwijtraken als het coronavirus roet in het eten gooit’, verklaart Koen van den Bosch, topman van de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR). Op haar website vat de Federale Overheidsdienst Economie alle wetgeving daaromtrent samen.

Het Piazza del Duomo in Milaan was nooit leger dan dezer dagen. – Isopix

1) Moet ik mijn reisplannen op korte termijn opbergen?

Neen. Tenminste als u de reisadviezen van de FOD Buitenlandse Zaken nauwgezet opvolgt. De overheidsdienst raadt momenteel enkel reizen naar China, met uitzondering van Hongkong, en delen van Zuid-Korea af. En net als de overheid predikt de reissector voornamelijk rust. ‘De reisadviezen consulteren lijkt mij de beste oplossing’, zegt Pierre Fivet. Hij is bestuurder bij de Beroepsorganisatie voor Touroperators (ABTO) en directeur bij Vacansoleil. ‘Het is ook moeilijk te voorspellen wat er zal gebeuren. Nu zijn er veel gevallen in Italië, maar morgen kan het evengoed in Frankrijk zijn.’

2) En op lange termijn?

Ook hier, neen. ‘De gezondheid en veiligheid van onze klanten en personeelsleden staat voorop. Reisorganisaties gaan toeristen heus niet moedwillig naar een ‘gevaarlijke’ locatie sturen. Maar we zijn natuurlijk niet gespecialiseerd in medische aangelegenheden, dus we volgen de reisadviezen van de overheid zelf ook op de voet’, gaat Fivet verder.

Die reisadviezen kunnen wekelijks aangepast worden en verschillen nogal eens per land. Zo raadt Nederland sinds deze week af om nog naar Noord-Italië te gaan voor ‘niet-noodzakelijke reizen’. België paste zijn reisadvies niet aan en vraagt nog altijd om de instructies van lokale overheden op te volgen. Maar wat als Buitenlandse Zaken binnenkort beslist om een negatief advies in te voeren voor Noord-Italië? Fivet lacht. ‘Ik vermoed niet dat er veel Belgen een reis naar zo’n plaatselijk gehucht in gedachten hadden.’

Een reiziger op de luchthaven van Charleroi. – Isopix

3) Ik heb een reis gepland, maar vertrouw het niet. Kan ik (gratis) annuleren?

‘Een klant kan op eender welk moment een reis annuleren. Maar dat kan pas kosteloos gebeuren als er een negatief reisadvies geldt voor de bestemming’, maakt Koen van den Bosch, gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Vereniging van Reisagenten (VVR) meteen duidelijk. En zoals hierboven aangegeven: dat is enkel voor China en delen van Zuid-Korea het geval. In alle andere gevallen moet de klant bij coronapaniek dus zelf in de buidel tasten.

Als er effectief een negatief reisadvies komt voor een bepaalde bestemming, zal de reisorganisator de klanten in de meeste gevallen spontaan contacteren. ‘De eerste stap is dat we hen dan een alternatieve reis aanbieden, op een andere datum of naar een andere bestemming’, vertelt Fivet. ‘Lukt dat niet, dan bekijken we een terugbetaling.’

4) Ik ben op reis en moet plots in quarantaine. Wie staat in voor de kosten?

Net zoals de situatie op zich, is de wetgeving rond quarantaine nogal buitengewoon. Volgens de Belgische wet moet de reisorganisatie instaan voor de kosten van maximaal drie overnachtingen. Wie daarna betalen moet, is onduidelijk. ‘De meeste reisorganisaties zullen, klantgericht als ze zijn, ervoor opteren om zelf de kosten te dragen. Dat is exact wat TUI gedaan heeft met de Belgen in het hotel in Tenerife. Maar u mag niet onderschatten wat voor een financiële impact zoiets heeft’, meent Fivet.

Ook belangrijk om te vermelden is dat de organisator van een pakketreis verschillende verplichtingen heeft bij zo’n voorval. De touroperator moet informatie verstrekken over medische diensten en de plaatselijke autoriteiten. En hij moet de reiziger helpen op vlak van communicatie.

Quarantaine in een hotel in Tenerife. Wat als het u ook overkomt? – Isopix

5) Als de crisis blijft aanhouden, kan ik dan binnenkort genieten van ‘coronakortingen’?

Vacansoleil-directeur Pierre Fivet doorprikt de mooie gedachte meteen. ‘Het is een fout idee om te denken dat deze crisis tot gigantische kortingen zal leiden. Oké, we hebben te maken met een vertraging in de boekingen, maar dat zal echt niet zorgen voor een ineenstorting van de prijzen’, stelt hij.

Momenteel heeft de coronacrisis vooral een invloed op de verkoop van last-minute-vakanties. ‘We merken inderdaad dat mensen de kat uit de boom kijken voor last-minutes. Maar als de vraag blijft dalen, dan verlagen wij gewoon onze capaciteit. Luchtvaartmaatschappijen doen dat trouwens nu al’, zegt Fivet.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20