Tesla’s bakmix steunt op 5 ingrediënten

“Een bedrijf bouwen is als een taart bakken. Je hebt precies de juiste hoeveelheid van alle ingrediënten nodig.“ Het is een gevleugelde uitspraak van Tesla-oprichter Elon Musk. Zijn bedrijf mocht maandag voor het eerst een beurswaarde van meer dan 1.000 miljard dollar laten optekenen.

Dat gebeurde nadat autoverhuurbedrijf Hertz aankondigde dat het 100.000 Tesla’s zou bestellen. Tegen een kostprijs van ongeveer 42.000 dollar per auto, een aankoop van 4,2 miljard dollar. 

Toen gebeurde er iets interessants: Het aandeel Tesla steeg met 12 procent, waardoor het bedrijf op enkele uren 118 miljard dollar meer waard werd. Ook de Hertz-aandelen gingen 1,17 miljard dollar hoger. Een behoorlijk fenomenale prestatie voor een bedrijf dat eerder werd gewaardeerd op 8 miljard dollar en aankondigde 4,2 miljard dollar te willen uitgeven. Een transactie van 4,2 miljard dollar creëerde zo op enkele uren 119 miljard  dollar aan waarde, of ongeveer 28 keer de waarde van de verkoop.

Musk nu in zijn eentje meer waard dan de Amerikaanse oliereus Exxon Mobil

Ook Musk zelf heeft dankzij de deal zijn positie als ’s werelds rijkste man verstevigd. Zijn fortuin steeg maandag met 36,2 miljard dollar. Musk is nu 288,6 miljard dollar waard, net geen 100 miljard dollar meer dan Jeff Bezos, de tweede in de Bloomberg Billionaires Index. Musk is nu op zijn eentje meer waard dan… de Amerikaanse oliereus Exxon Mobil. 

18 jaar nadat Tesla in Californië boven de doopvont werd gehouden, treedt Tesla toe tot de selecte club van bedrijven die 1.000 miljard dollar of meer waard zijn. De elektrischewagenbouwer vervoegt er de gigabedrijven Apple, Amazon, Alphabet, Microsoft en oliegigant Saudi Aramco,

Succes heeft vele vaders, terwijl de mislukking een wees is, maar Tesla’s succes mag in grote mate op het conto van Elon Musk worden geschreven. Deze Amerikaan van Zuid-Afrikaanse origine heeft wel degelijk de ingrediënten voor de juiste bakmix ontwikkeld, schrijft Gabor Steingart in zijn Morning Briefing.

De juiste bakmix bestaat uit 5 ingrediënten:

  1. Een bijna manisch bedrijfsmodel waarin de klant centraal staat. Het oversized centrale display, waanzinnige prestatiecijfers (van nul tot 100 km/u in twee seconden) en futuristische pick-up trucks inspireren het publiek.
  2. Het geloof in een betere en klimaatneutrale toekomst is het kenmerk van het bedrijf. Tesla verkoopt zichzelf als het groene merk van een nieuw tijdperk. De problemen in verband met het verwijderen van batterijen worden grotendeels genegeerd.
  3. Musk definieert Tesla niet als een autobedrijf maar als een hightechbedrijf. De boordcomputer en de daarmee verbonden kunstmatige intelligentie zijn belangrijker dan de motor of de stoelenset.
  4. Terwijl de auto-industrie vertrouwt op outsourcing, investeerde Tesla al vroeg in eigen productiecapaciteit – voor lithium-ioncellen en microchips, bijvoorbeeld. Dit geeft de onderneming een kostenvoordeel en bleek de oplossing in de aanhoudende chipcrisis.
  5. Musk profileert zichzelf als een ster en is daardoor aantrekkelijk voor jong talent en managers. Weinig of geen CEO’s van andere grote bedrijven zijn er in geslaagd een gelijkaardige persoonscultus te ontwikkelen. Wat anderen over het hoofd zien: een grijze muis blijft grijs – ook al noemt ze zich CEO.

Musk zelf heeft uiteraard een andere kijk op zijn succes:

(jvdh)

Meer