Tesco valt discounters aan met betalende klantenkaart

De Britse retailer Tesco kampt, net als vele andere supermarkten, met zware concurrentie van discountsupermarkten als Aldi en Lidl.

De oplossing om klanten te trekken is volgens Tesco een betalende klantenkaart. De huidige Clubcard wordt uitgebreid. Shoppers kunnen zich voor 7,99 pond (9,29 euro) inschrijven in het Clubcard Plus-programma.

Daarmee krijgen ze 10 procent korting op een aantal merken en twee keer per maand op een aankoopbedrag hoger dan 200 pond. Ze sparen ook getrouwheidspunten die in te ruilen zijn voor aankoopcheques. Volgens Tesco kunnen de houders van zo’n kaart 400 pond per maand besparen.

Tesco doet dit omdat goedkope supermarkten, discounters in het jargon, geen klantenkaarten uitdelen. Zo’n beleid is duur en zet hun lageprijzenpolitiek onder druk. Zo hoopt de winkelketen klanten af te snoepen van de discounters.

Volgens analisten is dit een goede zet van Tesco. ‘Het is moeilijk te voorspellen hoe mensen reageren op zo’n maandelijks bedrag, maar de cijfers van een gelijkaardig project bij de Franse retailer Casino zijn veelbelovend’, klinkt het bij het beurshuis Barclays.

Ze verwachten een meerverkoop van 2,5 procentpunten door het programma, maar de impact op de winst is moeilijker te meten.

Meer