Telenet-klanten besteden nu gemiddeld bijna 60 euro per maand

Telecomoperator Telenet heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van 653 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De nettowinst liep van 14 miljoen euro naar 153,2 miljoen euro, waarbij het bedrijf gewag maakt van beduidend hogere financiële opbrengsten en lagere winstbelastingen.

Telenet zegt het jaar uitstekend te zijn begonnen. Daarbij wijst de telecomoperator onder meer naar de aansluiting van 8.100 nieuwe breedbandklanten. Dat is de sterkste groei over een periode van vier jaar. Het bedrijf wijst er daarbij op dat de stijging ook gedeeltelijk kan worden toegeschreven aan een beperking van het klantenverloop.

Virus

Telenet merkt wel op dat de hogere omzet uit de aansluiting van nieuwe abonnees nagenoeg volledig werd geneutraliseerd door een daling bij andere inkomstenposten. Dat was onder meer te wijten aan de uitbraak van de coronacrisis. Verder benadrukt Telenet dat de winst uiteindelijk nog hoger had kunnen lopen, maar uitzendrechten voor sportevenementen werden versneld afgeschreven.

Telenet had op het einde van het eerste kwartaal voor kabeltelevisie ruim 1,85 miljoen klanten. Dat was een daling met 3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij breedband was er daarentegen sprake van een groei met 1 procent tot meer dan 1,67 miljoen gebruikers.

Bij vaste telefonie bleek er een daling met 3 procent tot 1,2 miljoen aansluitingen. Mobiele telefonie kende daarentegen een toename met 4 procent tot 2,81 miljoen klanten. Bij triple-play was er een achteruitgang met 3 procent tot ruim 1,1 miljoen abonnees.

Bundels

Een klant maakte bij Telenet het voorbije kwartaal gemiddeld van 2,29 diensten gebruik. Dat bleef ongewijzigd tegenover de eerste drie maanden vorig jaar. De opbrengst per klant haalde een gemiddeld niveau van 58,3 euro per maand.

Dat betekende een toename met 2 procent tegenover de eerste drie maanden vorig jaar. Die groei was onder meer te danken aan het toenemend gebruik van productbundels en de stijging van het bestand premium breedbandklanten. Daarnaast werden ook een aantal prijsaanpassingen doorgevoerd.

Telenet benadrukt nog een matig negatieve, maar tijdelijke, impact van de coronacrisis te verwachten. Daarbij verwijst het bedrijf onder meer naar mediadochter De Vijver, die met haar televisiezenders gevoelig is voor fluctuaties in de cyclische omgeving van media en reclame. Telenet zegt door de winkelsluitingen ook minder inkomsten uit de verkoop van telefoons te hebben kunnen boeken.

Meer