Taxi-oorlog barst nu echt los in Vlaanderen en zelfs Uber krijgt concurrentie

Sinds vrijdag kan u in Vlaanderen niet alleen een taxi bestellen, maar ook een Uber en een Heetch. Daarmee barst de taxi-oorlog los.

Twee taxidiensten erbij in Vlaanderen op een week tijd, het is natuurlijk geen toeval. Uber probeert al even door te breken in België maar de wetgeving lag dwars. Voor Heetch, een Frans initiatief, lag de markt in Brussel en Frankrijk al even open, maar ook zijn taxi’s marcheren door in Vlaanderen. Wat is er aan de hand?

Taxidecreet

De grote boosdoener was het taxidecreet in Vlaanderen. Dat is eind 2019 goedgekeurd, waardoor er plots ruimte kwam voor taxidiensten zoals Uber. Tegelijk moeten die laatsten nu wel finaal plooien voor Belgische wetgeving, waardoor zelfs Uber-chauffeurs wel een taxilicentie moeten hebben.

In november kwam de volgende doorbraak. Oorspronkelijk was de regel dat er tussen bestelling van de taxi en ophaling 15 minuten moest zitten. Nefast voor Uber en co., maar de regel is intussen verdwenen. De taxi-apps, die zich beroemen op een snelle service en lage prijs, trokken een fles champagne open.

En dus zijn we in Vlaanderen nauwelijks een week verder twee taxi-apps rijker: Uber en Heetch. Met geen van de twee zijn de vakbonden erg tevreden, al focust die woede zich voornamelijk op de Amerikaanse grote broer.

Minimumbedrag

Vooral omdat het Vlaams taxidecreet het niet over een minimumbedrag heeft, zijn traditionele taxi’s bang voor een prijsbreking in de sector. Dat staat al te lezen in een nieuwsbrief van het BTB uit mei, toen de vakbond de bui al zag hangen. Volgens hem biedt de komst van Uber en co. geen enkele meerwaarde.

‘Door zijn agressieve prijzenpolitiek wordt overal waar Uber aanwezig is de taximarkt verstoord’, klinkt het. ‘Echte taxichauffeurs, zelfstandigen en loontrekkenden, zijn hiervan het slachtoffer. Ook de klanten, al merken zij het nu nog niet altijd: eenmaal er een monopolie is, gaan de prijzen voor een rit omhoog.’

De vakbond is ook bang voor de chauffeurs zelf. ‘De Uber-chauffeur krijgt een steeds kleiner deel van de koek, want er moet winst gemaakt worden.’

Commissiecrisis

Uber stelt zijn diensten natuurlijk niet gratis ter beschikking. 25 procent van het bedrag gaat naar San Francisco. Daar kwam eerder dit jaar in Brussel al protest tegen. De chauffeurs daar eisten een verlaging van de commissie naar 15 procent. Bij restaurants vraagt Uber Eats trouwens zowat 30 procent van het verkoopbedrag.

Daar schijnt Heetch, de nieuwe Franse speler in Vlaanderen, wel van geleerd te hebben. Heetch kwam donderdag op de markt in Antwerpen, Gent en Leuven, net zoals Uber, maar is al even werkzaam in Brussel. De app positioneert zich als prijsbreker, de lage commissie van 15 procent moet daar een sleutelrol in spelen.

Maxime Van der Stichele, het hoofd van Heetch België, zegt: ‘We weten dat de vraag groot is naar zo’n dienst. We zijn er dan ook van overtuigd dat we met ons platform een totale service kunnen aanbieden in Vlaanderen, waarbij gebruikers voortaan niet meer op voorhand een taxi moeten reserveren of opzoeken in de straat’.

‘Met onze trendy app, lage prijzen en flexibele betalingsmogelijkheden, richten we ons vooral op een jong en lokaal publiek’, klinkt het nog. De eerste drie maanden zal Heetch overigens geen commissie aanrekenen. Dat moet chauffeurs aantrekken en positioneert de app als een ‘redelijker’ alternatief.

‘Corona is een groter probleem’

De taxisector liet na de lancering van Uber en Heetch al optekenen dat de aankomst van de vloot niet onverwacht is en zelfs niet het grootste. ‘De coronacrisis is voor taxibedrijven een zwaarder probleem dan de komst van Uber’, zegt Koen Van Oorschot van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie aan De Tijd. ‘Corona hakt zelfs buiten de lockdowns in zijn omzet. In de periode tussen de twee lockdowns lag de omzet bij bedrijven in de sector tussen 50 en 70 procent van wat normaal is.’ Voor nichespelers, zoals de taxi’s van het Antwerpse Havenvervoer (AVH) die focussen op het vervoer van maritiem personeel, betekende de crisis zelfs einde verhaal.

Of Uber en Heetch zelfs maar winstgevend kunnen zijn, moet ook nog blijken. De Fransen hinken dicht tegen winst aan. Uber, dat vrijdag zijn kwartaalresultaten meedeelde, vervelt tijdens de coronacrisis naar een maaltijdleverancier.

Meer