Op de vraag ‘Wat is het voornaamste kenmerk van iemand die goed kan communiceren?”, krijg je ongetwijfeld antwoorden in de zin van “Iemand die het goed kan uitleggen” of “Iemand die vlot kan spreken”.
Een uitstekende communicator is vooral iemand die goed kan luisteren, iemand die de stilte beheerst. Op het werk voeren we heel wat conversaties: telefoongesprekken, meetings, feedback overleg, evaluaties … Voor vele van deze gesprekken bereiden we ons voor en kiezen we onze woorden zorgvuldig. Maar in de meeste gesprekken zijn het niet de woorden die het verschil maken, maar vooral de stiltes.
De meeste mensen houden niet van stilte. Wanneer een gesprek stil valt, voelen we ons snel ongemakkelijk. Maar door heel doelbewust stiltes te gebruiken, geef je je boodschap veel meer impact.
3 redenen om meer stilte te gebruiken in een gesprek
1. Stilte verhoogt je geloofwaardigheid en versterkt je autoriteit
Kijk eens naar sterke sprekers zoals Barack Obama of Hilary Clinton. Zij stralen charisma en zelfzekerheid uit, net door op het juiste moment stiltes in te lassen. Door even te pauzeren voor je iets belangrijks vertelt, verhoogt de aandacht bij je toehoorders. Wat je daarna zegt, zal veel meer indruk maken.
2. Stilte moedigt anderen aan om te spreken
Communicatieprofessionals weten maar al te goed dat het stellen van een vraag gevolgd door een stilte een krachtige manier is om anderen uit hun tent te lokken. Het is een uitdaging om jezelf comfortabel te voelen bij de stilte die volgt en niet zelf te willen beginnen praten, maar het loont de moeite. Geef de stilte een kans. Wedden dat je gesprekpartner spontaan het woord zal nemen?
3. Stilte geeft je de kans om na te denken en verhoogt de kwaliteit van je communicatie
Als iemand jou een vraag stelt of om een reactie vraagt, bedenk dan dat je niet meteen hoeft te reageren. Even een pauze inlassen geeft je de tijd om goed na te denken voor je het woord neemt. Bovendien geeft het je antwoord ook meer impact, omdat je daarmee het signaal geeft dat je er goed over hebt nagedacht in plaats van meteen te reageren. Zeker bij een belangrijke onderhandeling, is zwijgen goud waard.
Denk er dus aan dat stilte krachtiger kan zijn dan woorden en dat je je niet altijd hoeft te haasten om de stiltes op te vullen . Wanneer je bewust en effectief gebruik maakt van stiltes , zal je communicatie meer impact hebben en kom je tot betere relaties met anderen.
(Bron: www.expertacademy.be)
Workshop Communicatie : www.expertacademy.be/nl/communicatie