Een kwart van de Belgische volwassenen worstelt met verzorgingsarmoede


Key takeaways

  • Een kwart van de Belgische volwassenen worstelt met verzorgingsarmoede en heeft te weinig geld voor essentiële persoonlijke verzorgingsproducten.
  • Mensen die te maken hebben met verzorgingsarmoede geven vaak de voorkeur aan producten zoals make-up en wasmiddel boven basisbenodigdheden zoals zeep en tandenborstels.
  • Schaamte speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van armoede op het gebied van hygiëne, waardoor mensen zich schamen en aarzelen om hulp te zoeken.

Meer dan een kwart van de volwassenen in België worstelt met verzorgingsarmoede, omdat ze niet genoeg geld hebben om essentiële verzorgingsproducten te kopen, blijkt uit een onderzoek van Kruidvat. Ondanks dat het probleem wijdverspreid is, blijft het maatschappelijke bewustzijn laag. Veel mensen hebben er al van gehoord, maar velen beseffen niet dat het ook in hun eigen omgeving voorkomt. Wie met verzorgingsarmoede kampt, verlangt naar meer begrip en empathie vanuit de samenleving.

Er zijn opmerkelijke verschillen in perceptie tussen degenen die wel en degenen die niet met verzorgingsarmoede te maken hebben. Mensen die met dit probleem worstelen, geven prioriteit aan producten als make-up, gezichtsverzorging en wasmiddel, terwijl ze vaak essentiële producten als zeep, shampoo en tandenborstels missen. Omgekeerd denken mensen die niet met verzorgingsarmoede kampen dat menstruatieproducten, zeep en mondhygiëneproducten het hardst nodig zijn.

Verzorgingsarmoede tast ook het zelfbeeld aan

De gevolgen van armoede op het gebied van hygiëne worden ook verschillend ervaren. Terwijl de getroffenen melding maken van lichamelijke kwalen zoals huidproblemen en gebitsproblemen, naast gevolgen voor de geestelijke gezondheid zoals een laag zelfbeeld en stress, overschat het grote publiek deze gevolgen.

Schaamte speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van armoede op het gebied van hygiëne. De meeste mensen die met dit probleem te maken hebben, schamen zich en aarzelen om hulp te zoeken. Bijgevolg vermijden velen om een beroep te doen op externe hulporganisaties. Deze terughoudendheid benadrukt de dringende behoefte aan meer maatschappelijk bewustzijn en empathie om stigma’s te doorbreken en open gesprekken over armoede op het gebied van hygiëne aan te moedigen.

Ondersteuning voor kwetsbare groepen

Er lopen verschillende initiatieven tegen verzorgingsarmoede. Zo kan er aan de kassa van bepaalde winkelketens worden gedoneerd, worden cadeaubonnen verspreid via voedselbanken en kunnen spaarkaartpunten worden geschonken voor extra hulp.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.