Singapore en Rotterdam werken aan eerste groene maritieme transportcorridor

De havens van Singapore en Rotterdam willen de eerste groene en digitale transportcorridor van de wereld opzetten. Daarover hebben de Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) en het Havenbestuur Rotterdam een principiële overeenkomst gesloten. De eerste duurzame schepen zouden over vijf jaar op de route tussen de twee havensteden moeten kunnen worden ingezet.

Het project is opgezet in samenwerking met het Global Centre for Maritime Decarbonisation en het Mærsk Mc-Kinney Møller Centre for Zero-Carbon Shipping. Ook een aantal grote energiebedrijven en maritieme operators verlenen hun medewerking.

Expertise

De scheepvaart doet voor zijn activiteiten nog altijd in grote mate beroep op vervuilende fossiele brandstoffen. Bovendien zijn Singapore en Rotterdam belangrijke havens op de drukke Aziatisch-Europese scheepvaartroutes. Het opzetten van duurzame initiatieven op deze trajecten kan de ecologische voetafdruk van het maritieme transport dan ook gevoelig verminderen.

“De internationale scheepvaart zal tegen eind dit decennium minstens 5 procent emissievrije brandstoffen in zijn brandstofmix moeten voorzien om aan de normen van de Klimaatakkoorden van Parijs te voldoen”, voert Lynn Loo, chief executive van het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD).

“De uitbouw van groene corridors bieden een kans om de beschikbaarheid van duurzame brandstoffen te vergroten en hun toeleveringsketens te versterken. Tevens kunnen ze helpen om duurzame financiering te vinden voor de aanleg van aangepaste bunkerinfrastructuur in de betrokken havens.”

“Gedurfde projecten zoals de Singapore-Rotterdam Green Corridor zijn nodig om expertise over duurzame oplossingen op te doen en groene samenwerkingen langs de hele waardeketen verder te ontwikkelen”, merkt Bo Cerup-Simonsen, chief executive van het Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero-Carbon Shipping, op.

“Door wereldwijd toonaangevende partners rond een van de belangrijkste handelsroutes samen te brengen kunnen concrete, schaalbare oplossingen voor decarbonisatie naar voor worden geschoven. Hierop kunnen de industrie en beleidsmakers over de hele wereld zich inspireren.”

Uitdagingen

De initiatiefnemers wijzen er nog op dat er momenteel al wel met een aantal duurzame alternatieven voor de fossiele brandstoffen wordt geëxperimenteerd, maar vaak roepen deze nieuwe toepassingen eigen vragen en problemen op.

“Er zijn steeds meer duurzame alternatieven beschikbaar”, merken ze op. “Er wordt inmiddels gewerkt met biobrandstoffen, synthetische brandstoffen, waterstof, ammoniak en methanol. Maar daarbij moet vaak met uitdagingen rond kosten, beschikbaarheid, veiligheid en beperkingen in bereik worden afgerekend.”

“Daarom hebben de havenbesturen van Singapore en Rotterdam afgesproken een brede coalitie van verladers, brandstofleveranciers en andere bedrijven op te zetten om mogelijke oplossingen voor deze uitdagingen te vinden”, luidt het nog.

“Daarnaast zullen de twee havens ook de efficiëntie, veiligheid en transparantie van goederentransport optimaliseren door een digitale corridor te creëren waarbinnen op een veilige manier data en documenten kunnen worden gedeeld. Dit zal de scheepvaart en vrachttransport tussen de havens vergemakkelijken.”

Meer