Scheepvaartmaatschappijen hebben te maken met “enkele van de gevaarlijkste mensen ter wereld”. Dat zegt Keith Svendsen, CEO van APM Terminals, een divisie van de Deense scheepvaartgroep Maersk, in een gesprek met de Financial Times.
In het nieuws. Criminele bendes sturen de stroom van drugs via wereldwijde scheepvaartroutes.
- Drugskartels hebben de toeleveringsketens van de scheepvaart in “extreme” mate geïnfiltreerd. De manier waarop ze dat doen, aan de scheepvaartzijde of aan de zijde van de haven, is nogal extreem,” aldus Svendsen.
De details. De cocaïnezendingen naar de EU zijn de afgelopen jaren sterk gestegen en bereikten in 2021 een record van 303 ton.
- Criminele bendes sturen de stroom van drugs via wereldwijde scheepvaartroutes.
- Internationale scheepvaart wordt als essentieel beschouwd voor de wereldhandel, ondanks de uitdagingen met drugssmokkel, maar de druk om die drugshandel aan te pakken kan de commerciële activiteiten van scheepvaartmaatschappijen verstoren.
Een “Europese Havenalliantie”
Zoom in. Havenautoriteiten staan grotendeels machteloos.
- In Antwerpen, het grootste cocaïnetransportknooppunt in Europa, wordt amper 5% van alle containers afkomstig uit Zuid-Amerika gescand. Wel zijn er plannen om tegen 2028 alle containers uit Latijns-Amerika en als “hoog risico” beschouwde containers te scannen.
- Antwerpen presenteerde in dat verband recent ook de ‘smart seal‘. Dat is een apparaat dat real-time monitoring en dataverzameling mogelijk maakt voor zeecontainers, zowel op zee als op het land. Ze zijn uitgerust met sensoren die essentiële informatie verzamelen, zoals temperatuur, vochtigheid, trillingen en locatie.
- Ook de Europese Commissie plant maatregelen om illegale drugsstromen naar Europese havens aan te pakken.
- Zo is sprake van een “Europese Havenalliantie” die de coördinatie tussen Europese havens, overheden en bedrijven moet verbeteren.
- Een voorstel omvat het vaststellen van gemeenschappelijke risicocriteria en prioriteiten voor douanecontroles op EU-niveau.
- Er zal 200 miljoen euro worden toegewezen voor apparatuur om containers vanaf 2024 te scannen.
- Lidstaten worden ook aangemoedigd om bestaande veiligheidsregels voor havens uit te voeren.