Shein krijgt boete van 40 miljoen euro voor misleidende kortingspraktijken in Frankrijk


Key takeaways

  • De Franse mededingingsautoriteit heeft Shein een boete van 40 miljoen euro opgelegd wegens misleidende kortingspraktijken.
  • Shein paste misleidende praktijken toe door eerst prijzen kunstmatig te verhogen voordat het zogenaamd kortingen aanbood, of door eerdere, lagere prijzen volledig buiten beschouwing te laten bij het berekenen van de korting.
  • Meer dan de helft van de aanbiedingen op de Franse website van Shein waren geen echte kortingen, wat in strijd is met de Franse regelgeving.

Het Franse antitrustagentschap heeft Infinite Style E-Commerce Co Ltd (ISEL), de entiteit die de verkoop van Shein beheert, een boete van 40 miljoen euro opgelegd wegens misleidende handelspraktijken. De boete volgt op een onderzoek dat bijna een jaar heeft geduurd en betrekking had op duizenden producten op de Franse site van Shein.

Het onderzoek bracht wijdverspreide misleidende kortingspraktijken aan het licht. Volgens de Franse regelgeving moeten bedrijven kortingen berekenen op basis van de laagste prijs die in de afgelopen 30 dagen is toegepast. Shein overtrad die regel door prijzen vaak eerst kunstmatig te verhogen voordat het zogenaamd een korting toepaste, of door eerdere lagere prijzen volledig te negeren bij het berekenen van de korting. Als gevolg hiervan waren meer dan de helft van de geadverteerde aanbiedingen geen echte kortingen.

Duurzaamheid

Daarnaast beschuldigde het agentschap Shein van dubbelzinnige verklaringen over haar impact op het milieu, waardoor consumenten werden misleid over de duurzaamheid van haar praktijken. Terwijl ze de boete accepteerde, zei Shein dat ze maatregelen had genomen nadat ze in maart vorig jaar door het antitrustagentschap op de hoogte was gebracht van inbreuken met betrekking tot referentieprijzen en milieuvoorschriften.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.