Key takeaways
- Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China steeg in juni met 59 procent, maar is nog steeds lager dan die van zijn lokale rivalen.
- Chinese fabrikanten zoals BYD en Xiaomi winnen terrein met meer betaalbare alternatieven die voldoen aan de behoeften van prijsgevoelige consumenten.
- Tesla’s fabriek in Shanghai blijft van cruciaal belang om de wereldwijde toeleveringsketen van het bedrijf in stand te houden in het licht van de toegenomen concurrentie.
Tesla’s verkoop van elektrische voertuigen in China bereikte in juni 61.000 voertuigen, een sprong van 59 procent ten opzichte van mei en een bescheiden stijging van 3,7 procent op jaarbasis. Deze groei betekent dat Tesla ondanks de hevige concurrentie aanwezig blijft op een belangrijke markt. De resultaten van het bedrijf in juni maken weliswaar een einde aan een acht maanden durende neerwaartse trend, maar laten wel een uitdagend landschap zien. Lokale rivalen zoals BYD groeien sterker, wat de groeiende concurrentiekloof benadrukt.
Deze verbetering in één maand komt tegen een achtergrond van zorgwekkende langetermijntrends. De verkoop van Tesla daalde in de eerste helft van 2025 met 14,57 procent jaar op jaar tot 364.474 voertuigen. Opmerkelijk is dat het verkoopherstel samenviel met een recordaantal wekelijkse registraties voor Tesla in het tweede kwartaal, tot 15.500 medio juni, een stijging van 80 procent week op week.
De opkomst van Chinese autofabrikanten
Tesla’s premium prijsstrategie komt steeds meer onder druk te staan nu Chinese concurrenten meer betaalbare alternatieven introduceren die tegemoetkomen aan de behoeften van prijsgevoelige consumenten in ’s werelds grootste markt voor elektrische voertuigen. Deze trend weerspiegelt een bredere evolutie in het wereldwijde EV-landschap, aangedreven door Chinese fabrikanten. China heeft zich ontpopt als een dominante speler op de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen en was in 2024 verantwoordelijk voor de verkoop van 11 miljoen van de 17 miljoen wereldwijd verkochte batterij-elektrische en plug-in hybride auto’s.
De opkomst van BYD, dat in 2024 de grootste EV-fabrikant ter wereld werd door Tesla in te halen wat betreft de verkoop van elektrische voertuigen op batterijen, onderstreept deze historische ontwikkeling in de sector. Chinese fabrikanten hebben een concurrentievoordeel dankzij lagere productiekosten, gevestigde toeleveringsketens en aanzienlijke overheidssteun die de snelle groei van de sector heeft aangewakkerd. Hun dominantie is duidelijk zichtbaar in de top zes van bedrijven met een aandeel in de verkoop van EV’s, waarvan er vijf uit China komen.
Tesla’s fabriek in Shanghai blijft cruciaal
Nieuwkomers zoals Xiaomi winnen snel terrein, waardoor de concurrentie voor Tesla nog groter wordt. Tesla’s fabriek in Shanghai blijft cruciaal in deze veranderende marktdynamiek. Ze fungeert als een vitaal productie- en exportcentrum, waardoor Tesla zijn wereldwijde toeleveringsketen kan blijven ondersteunen ondanks lokale verkoopmoeilijkheden. Het strategische belang van de fabriek is toegenomen nu Tesla zich een weg baant door de complexe Chinese markt, waar het overheidsbeleid en de consumentenvoorkeuren snel kunnen veranderen. (fc)