Key takeaways
- De autoverkoop van Tesla in Europa is vijf maanden op rij gedaald.
- Het marktaandeel van het bedrijf is gedaald van 2,1 procent naar 1,3 procent, ondanks de groei van de totale markt voor elektrische voertuigen in Europa.
- Chinese autofabrikanten, zoals BYD, winnen terrein en bieden een breder scala aan modellen tegen scherpere prijzen, waardoor Tesla geduchte concurrentie ondervindt.
De autoverkoop van Tesla in Europa daalt al vijf maanden op rij, wat zorgen baart over de toekomst van het bedrijf in de regio. Uit gegevens van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) blijkt een aanzienlijke daling van de vraag, waarbij Tesla in de eerste vijf maanden van 2025 37,1 procent minder voertuigen heeft verkocht in vergelijking met dezelfde periode in 2024. Door deze dalende trend is het marktaandeel van Tesla gedaald van 2,1 procent naar 1,3 procent.
Terwijl de totale markt voor elektrische voertuigen snel groeit, met elektrische voertuigen die in mei goed waren voor 17,1 procent van de totale verkoop in Europa, heeft Tesla te maken met toenemende concurrentie. Chinese autofabrikanten winnen terrein in de regio en bieden een breder scala aan modellen tegen scherpere prijzen. Bovendien is het bestaande aanbod van Tesla, hoewel het regelmatig wordt bijgewerkt, verouderd in vergelijking met het recentere aanbod van zijn rivalen.
Concurrentie
De impact van de controversiële publieke uitspraken van Elon Musk op de verkoopcijfers is moeilijk te kwantificeren, maar speelt waarschijnlijk een rol. Chinese fabrikanten blijven het goed doen ondanks de EU-tarieven op hun voertuigen. Volgens JATO Dynamics hebben ze hun marktaandeel in Europa in mei meer dan verdubbeld tot 5,9 procent. Dit succes wordt gedeeltelijk toegeschreven aan hun focus op alternatieve aandrijflijnen zoals plug-in hybrides en volledige hybrides.
Tesla heeft te maken met hevige concurrentie van zowel traditionele autofabrikanten als nieuwe Chinese spelers. BYD, bijvoorbeeld, evenaarde bijna de verkoopcijfers van Tesla in mei, nadat het bedrijf in april was ingehaald.
Goedkoper model op komst?
Hoewel er geruchten zijn over een goedkoper Tesla-model onder de Model 3, is er geen concreet bewijs voor de ontwikkeling ervan. Musk ontkent de rapporten die suggereren dat een dergelijk project wordt geannuleerd. Met een divers aanbod van elektrische voertuigen op de Europese markt en het dreigende verbod van de EU op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren tegen 2035, staat Tesla echter voor een zware strijd om zijn concurrentievoordeel terug te winnen, tenzij het zijn productaanbod nieuw leven kan inblazen en de huidige uitdagingen kan aanpakken.