Ryanair-baas O’Leary: “Prijs is koning tijdens een recessie”

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair ziet zowel de toeristische als de zakelijke luchtvaart weer aantrekken, maar noemt dat herstel “fragiel”. Topman Michael O’Leary zegt de bedrijven te kennen die het best zullen presteren, mocht het tot een recessie komen.

In april kreeg Ryanair 92 procent van de beschikbare zitjes op zijn vliegtuigen gevuld, tegenover 67 procent een jaar eerder. Het is een van de signalen die op een sneller dan verwacht herstel van de Europese luchtvaart wijzen.

De Ierse luchtvaartmaatschappij mikt na een verliesjaar weer op “aanvaardbare winstgevendheid” in het lopende boekjaar. Volgens haar prognoses zal er op sommige Britse luchthavens in de komende zomermaanden zelfs zoveel vraag zijn, dat ze ticketprijzen er zal kunnen verhogen met een slordige 7 tot 9 procent.

Toch bleef Ryanair-baas Michael O’Leary op zijn hoede bij de presentatie van de jaarcijfers. “Er is herstel, maar het blijft fragiel. Bepaalde evenementen kunnen meteen roet in het eten gooien, zoals de Omikron-variant tijdens Kerstmis vorig jaar, of de Russische invasie van Oekraïne voor de voorbije paasperiode.”

Bij dergelijke gebeurtenissen ziet Ryanair de boekingen meteen stokken en moet het soms prijsverminderingen doorvoeren om zijn vliegtuigen gevuld te krijgen. Dat knaagt uiteraard aan de winst. “Gezien de mogelijke negatieve nieuwsstromen over beide topics, is het een onbegonnen zaak om een zinnige prognose te geven over onze winstgevendheid in het komende jaar”, zegt de luchtvaartmaatschappij.

Ikea, Lidl en Primark

En dan is er nog de alomtegenwoordige vrees voor een grote recessie. O’Leary zegt van beleggers veel vragen te krijgen over de crisisbestendigheid van Ryanair. “Ik antwoord dat ze de economische basisrelaties niet mogen vergeten: in een recessie gaan wij het altijd beter doen dan de andere luchtvaartmaatschappijen.”

In een recessie gaan consumenten uiteraard meer op hun bestedingen letten, maar dat wil volgens O’Leary niet zeggen dat ze niet meer gaan reizen of shoppen. “De mensen gaan nog steeds vliegen, alleen zullen ze veel prijsbewuster zijn. Consumenten wenden zich in een recessie altijd tot provider met de laagste kosten, of het nu Ikea, Lidl of Primark is. In de luchtvaart speelt Ryanair die rol.”

O’Leary wijst erop dat Ryanair in de crisissen uit het verleden, zoals 9/11 of de uitbarsting van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull in 2010, zelfs sneller groeide dan normaal. “In een recessie is prijs koning”, zo vat hij samen.

Ryanair was pre-Covid goed voor 149 miljoen passagiers per jaar. In het laatste boekjaar (tot einde maart 2022) kwam de maatschappij uit op 97 miljoen passagiers. Voor het lopende boekjaar mikt de Ierse prijsvechter op 165 miljoen passagiers.

Meer