Russisch bedrijf brengt mobiele laadstations voor elektrische wagens op de markt

De Russische onderneming L-charge wil volgend jaar een van zijn mobiele superchargers voor elektrische wagens naar Londen brengen. Het bedrijf hoopt daarbij te kunnen profiteren van de groeiende vraag van chauffeurs met elektrische voertuigen naar oplaadmogelijkheden en de beperkte bestaande laadinfrastructuur. Dat heeft Dmitry Lashin, oprichter van L-charge, in een gesprek met het persbureau Reuters gezegd.

De laders van het bedrijf, gemonteerd op een vrachtwagen, werken op vloeibaar aardgas (LNG), waterstof of een mengsel van beide producten. De laders hoeven niet op een elektriciteitsnet worden aangesloten. “Het duurt tussen de vijf en zeven minuten om 80 procent van de batterij van een elektrisch voertuig op te laden”, benadrukte Dmitry Lashin.

Moskou

Lashin zei dat zijn bedrijf de enige mobiele supercharger in de wereld gebruikt waarbij beroep gedaan wordt op vloeibaar aardgas of waterstof. De onderneming is momenteel al actief in de Russische hoofdstad Moskou. Daar krijgt L-charge volgens Lashin dagelijks vijf tot zes oproepen. Moskou heeft een vloot van ongeveer duizend elektrische wagens.

De verkoop van elektrische voertuigen maakt wereldwijd een sterke opgang. Steeds meer chauffeurs kiezen namelijk voor alternatieven voor auto’s met verbrandingsmotoren. De installatie van oplaadpunten heeft daarbij echter een grote achterstand opgelopen.

Dat probleem vormt een belangrijke hinderpaal voor de bredere adoptie van de elektrische wagen. L-charge haalde in september met een kapitaaloperatie een bedrag van 1,5 miljoen dollar op. Het bedrijf is naar eigen zeggen op zoek naar een partner om de productie tot tweeduizend oplaadstations per jaar te kunnen opvoeren.

 “De laders van L-charge stoten per honderd kilometer drie keer minder koolstofdioxide uit dan dieselwagens, maar veroorzaken wel grotere emissies dan de laders die in Europa op het elektriciteitsnet zijn aangesloten”, erkent Lashin.

Meerprijs

De klant zal voor een oplaadbeurt bij het bedrijf ook een meerprijs moeten betalen. De oprichter maakt daarbij gewag van 0,80 eurocent per kilowatt per uur. Dat zou volgens Lashin tussen anderhalve en twee keer duurder zijn dan de bestaande opties.

“Het doel van L-charge is echter het gebruik van elektrische wagens op te voeren”, werpt Lashin op. “Bovendien kan het bedrijf een antwoord helpen bieden op de beperkte beschikbare oplaadinfrastructuur.”

“Vele elektrische wagens blijven bovendien ook na de oplaadbeurt aan het station gekoppeld. Dat betekent dat al snel alle beschikbare infrastructuur is ingenomen, terwijl er niemand meer nog daadwerkelijk oplaadt.”

Wanneer de productie voldoende schaalgrootte heeft verkregen, zal de mobiele oplader volgens Lashin ongeveer 200.000 dollar kosten. De mobiele supercharger zou ongeveer vijfentwintig elektrische wagens per dag kunnen opladen.

Na de introductie van de services van L-charge in Londen, wil het bedrijf ook naar andere markten in West-Europa uitbreiden.

(bzg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20