Ruilhandel: Venezolaanse petroleummaatschappij wil nieuwe tankers kopen met olieleveringen

Het petroleumconcern Petróleos de Venezuela (PDVSA) voert gesprekken om een aantal nieuwe olietankers te kopen. Het bedrijf wil daarmee profiteren van een mogelijke groei van de Venezolaanse petroleumexport die het verschiet zou kunnen liggen.

De intenties van de onderneming, in bezit van de Venezolaanse overheid, tonen volgens waarnemers aan dat het Zuid-Amerikaanse concern verwacht dat de sancties van de Verenigde Staten op zijn petroleumsector wellicht zullen worden versoepeld. De Verenigde Staten hebben immers zelf baat bij bijkomende Venezolaanse voorraden op de oliemarkt.

“De Russische invasie van Oekraïne heeft een wereldwijde zoektocht naar nieuwe olievoorraden op gang gebracht”, benadrukte het persbureau Reuters. “Daarbij blijkt ook opnieuw een grotere vraag naar de zware olie die door Venezuela wordt geproduceerd.”

PDVSA gaat nog altijd gebukt onder sancties van de Verenigde Staten, maar gesprekken tussen vertegenwoordigers van beide landen hebben recent de deur voor een aantal versoepelingen geopend. Hierdoor zou PDVSA mogelijks opnieuw grotere voorraden kunnen exporteren, maar het bedrijf heeft daarvoor extra schepen nodig.”

Versoepeling

De Verenigde Staten voerden drie jaar geleden hun sancties tegenover de regering van de Venezolaanse president Nicolas Maduro verder op. Onder meer de export van Venezolaanse olie werd daarbij geviseerd. Hierdoor verloor PDVSA een groot deel van zijn inkomsten.

Nu krijgt het bedrijf opnieuw uitzicht op een grotere export, maar om daarop te kunnen inspelen heeft het bedrijf extra olietankers nodig. De onderneming heeft daarvoor echter niet voldoende financiële reserves. Een betaling met Venezolaanse olieproducten zou daarvoor een oplossing kunnen bieden.

“Leidinggevenden van PDVSA hebben volgens een aantal bronnen onlangs een ontmoeting gehad met verschillende bedrijven die tankers aanbieden”, merkt het persbureau Reuters op. “Al die partijen zouden zich bereid hebben getoond om Venezolaanse olieproducten als betaling voor de schepen te aanvaarden.”

De huidige tankervloot van PDVSA bestaat uit een dertigtal schepen, die echter door een aanhoudend gebrek aan financiële middelen over een periode van een tiental jaar met allerlei problemen en defecten moeten afrekenen.

Noodzakelijke herstellingen konden hierdoor niet worden uitgevoerd. Onder invloed van de Amerikaanse sancties was de export van Venezolaanse petroleum vorig jaar gedaald tot ongeveer 650.000 vaten per dag, tegenover meer dan 1,5 miljoen vaten per dag vier jaar geleden.

Koopoptie

Melding wordt gemaakt van een bedrijf dat vijf Aframax-tankers, elk met een capaciteit van 700.000 vaten, aanbood. Daarbij zou gewerkt worden met een leasecontract, met een optie voor aankoop. De huurprijs zou tussen 22.500 dollar en 35.000 dollar per dag bedragen voor een periode van twaalf maanden.

Die vloot zou na het eerste jaar geleidelijk door nieuwe schepen worden vervangen. Die schepen zouden met een voorraad van vier miljoen vaten Venezolaanse stookolie, ter waarde van 300 miljoen dollar, kunnen worden gekocht.

De aanbieder van de schepen zou tevens bereid zijn geweest om de reële eigendomstitel van de nieuwe tankers door een keten van tussenpersonen voor de Verenigde Staten verborgen te houden. Daardoor zouden eventuele nieuwe sancties van de Verenigde Staten kunnen worden ontweken.

Onder de regering van voormalig president Donald Trump hebben de Verenigde Staten maritieme bedrijven die Venezolaanse olie vervoerden, op een zwarte lijst geplaatst. Het voorbije jaar werden echter geen vergelijkbare sancties meer opgemerkt.

Toch blijven veel rederijen de Venezolaanse wateren mijden uit vrees de Verenigde Staten voor het hoofd te stoten. Daardoor moet Venezuela zijn petroleum met grote prijskortingen op de markt aanbieden.

(ns)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20