Renault beëindigt Chinese joint-venture met Dongfeng

De Franse autobouwer Renault maakt een einde aan zijn joint-venture met de Chinese constructeur Dongfeng Motor Group. Renault wijst bij zijn beslissing naar de vertraging op de Chinese automarkt, waar de verkopen sterk zijn teruggevallen.

Die situatie dreigt door de impact van de coronapandemie dit jaar nog te verergeren. De Franse groep is niet de enige autobouwer die met tegenvallende resultaten op de Chinese markt kampt.

De joint-venture Dongfeng Renault Automobile Company (Drac) werd zeven jaar geleden opgericht. Drie jaar later begon de combinatie met de productie in de Chinese autostad Wuhan.

Kostenbesparingen

Renault verkoopt zijn belang van 50 procent in de joint-venture aan Donfeng, dat op die manier volledig eigenaar wordt van Drac. Financiële details over de transactie werden niet verstrekt.

De beslissing van Renault om de joint-venture op te geven, moet worden gezocht in een breder programma van kostenbesparingen dat de Franse groep heeft gelanceerd. Daarbij geeft Renault er de voorkeur aan zich terug te trekken uit bedrijven waar het Franse concern moeite heeft zijn stempel te drukken en winst te maken.

De beslissing van Renault is ook een deel van de inspanningen die de Franse groep plant om de samenwerking met zijn Japanse partner Nissan optimaal te benutten. Renault en Nissan zullen hierover wellicht midden mei meer informatie verstrekken.

Dongfeng had volgens waarnemers al een jaar geleden geanticipeerd op de mogelijke exit van Renault uit de Chinese joint-venture. Darc verkocht vorig jaar 18.607 wagens. Dat blijft ver onder de beschikbare capaciteit. De joint-venture kon immers jaarlijks 110.000 exemplaren produceren. Darc boekte vorig jaar een verlies van meer dan 1,5 miljard yuan (195 miljoen euro).

Elektrisch

Renault zal echter ook na de ontbinding van Drac met een aantal activiteiten, in samenwerking met andere lokale partners, op de Chinese markt actief blijven. Het Franse concern zegt zich met Brilliance China Automotive Holdings te willen concentreren op de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen.

Die onderneming is van plan de volgende drie jaar vijf nieuwe modellen te lanceren. De combinatie rekent ook op een export naar andere markten. Daarnaast wil Renault zich in China toeleggen op de bouw van elektrische wagens. Daarvoor is een samenwerking opgezet met Jiangling Motors Corporation Group.

Anderzijds hebben Renault en Dongfeng te kennen gegeven samen te blijven werken aan de ontwikkeling van geconnecteerde voertuigen. Samen met gemeenschappelijke partner Nissan Motor zou ook gewerkt worden aan het ontwerp van motoren van de nieuwe generatie.

Ook andere internationale autofabrikanten hebben het in China moeilijk. Twee jaar geleden verkocht de Japanse autofabrikant Suzuki Motor zijn belang in een joint-venture met Changan Automobile.

PSA Group, de Franse rivaal van Renault, trekt zich eveneens terug uit een samenwerkingsverband met Chongqing Changan Automobile. In februari maakte PSA Group bekend vorig jaar in China een verlies van 700 miljoen euro te hebben geleden.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20