Key takeaways
- Na decennialang geprobeerd te hebben, wil België nu eindelijk werk maken van een nationaal puntenrijbewijs.
- Het systeem is gericht op recidivisten en zal bestuurders dwingen om echt verschijning voor de rechter te maken voordat er recidivisme vastgesteld kan worden.
- Bij het Belgische puntenrijbewijs worden alle overtredingen geteld, met negatieve punten voor overtredingen, en is er een herstelprocedure om bestuurders in staat te stellen om punten op te wegen door een opleiding te volgen.
Ons land staat op het punt een puntensysteem voor verkeersovertredingen in te voeren, bekend als puntenrijbewijs. Hierover rapporteerde Business AM reeds voor het politiek zomerverlof. Dit idee speelt al decennialang, maar tot op heden werd dit nog niet in uitvoering gebracht, omwille van andere prioriteiten en onvoldoende verkeerscontroles. Nu wil formateur Bart De Wever (N-VA) daar eindelijk verandering brengen en het project implementeren. Dit meldt AutoWeek.
Door de invoering van het systeem zouden meer dan honderd verkeersdoden in het eerste jaar kunnen worden vermeden, zonder dat het gros van de bestuurders daar hinder van zou ondervinden.
De spelregels
Het doel van deze aanpassing is om het systeem te richten op recidivisten, die in België te vaak buiten schot blijven. Wanneer een verkeersovertreding niet tot een gerechtelijke veroordeling leidt, eindigt de zaak meestal met een boete. Overtreders moeten vaak meerdere keren voor de rechter verschijnen voordat recidive officieel wordt vastgesteld. Zelfs dan is er geen garantie dat er een passende aanpak volgt.
Het ontwerp van het Belgische puntenrijbewijs is uniek als we dit vergelijken met onze buurlanden. In tegenstelling tot andere landen tellen we alle overtredingen op en worden negatieve punten gegeven voor overtredingen. Als iemand 12 punten verzamelt, verliest hij zijn rijbewijs voor drie maanden. Een herstelprocedure kan mits een gepaste opleiding ingeroepen worden om punten terug kwijt te spelen. Nieuwe overtredingen na het terugkrijgen van het rijbewijs betekent een nog langere periode van rijverbod.
Ondertussen denken ook de nieuwe Kamerleden na over een puntenrijbewijs. Cd&v wil de spelregels van het puntensysteem nog strenger maken door hardleerse chauffeurs die in herhaling vallen met zes extra punten te straffen. Kamerleden Tine Gielis (cd&v) en Nawal Farih (cd&v) hopen op die manier vooral dronken rijden in te perken. Verder pleiten ze voor een alcoholslot in de wagen.
De Nederlandstalige partijen N-VA, cd&v en Vooruit zijn voor, evenals Les Engagés. Ze krijgen daarbij steun van Groen en Ecolo, die straks in de oppositie zullen zitten. Van de beoogde coalitiepartners blijft MR tegenstander van een rijbewijs met punten. Ook Open Vld blijkt tegen. Het puntenrijbewijs zou “veel gedoe en administratie zijn en creëert een illusie van controle”, zegt Gwendolyn Rutten (Open Vld) in Het Nieuwsblad.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!