Piccadilly Circus toont zich optimistisch over de economische heropleving

Adverteerders tonen opnieuw een grotere interesse in de billboards die op Piccadilly Circus in Londen voor reclamedoeleinden worden verhuurd. Dat zegt Tim Bleakley, chief executive van het bedrijf Ocean Outdoor, aanbieder van buitenreclame en uitbater van de panelen op Piccadilly Circus, één van de meest bekende reclamelocaties in de wereld.

Ocean Outdoor wijst erop dat de vraag naar reclameruimte in de maand april opnieuw is beginnen toe te nemen. Ook de prijzen zijn weer beginnen te stijgen. Dit wijst er volgens Bleakley op dat het vertrouwen van de adverteerders in de toekomstige economische groei opnieuw is toegenomen.

Lege straten

Ocean Outdoor haalt 60 procent van zijn omzet in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is de onderneming met buitenreclame actief in Duitsland, Nederland en Scandinavië. Het bedrijf boekte vorig jaar een omzet van 86,2 miljoen pond. Dat betekende een daling met 20 procent tegenover het jaar voordien.

Ocean Outdoor moest daardoor vorig jaar een verlies van 182 miljoen pond, met inbegrip van een voorziening van 142 miljoen pond voor de coronacrisis, melden. Het jaar voordien, voor de uitbraak van de coronapandemie, was een verlies van 6,2 miljoen pond genoteerd.

Deze cijfers weerspiegelen de impact van de pandemie op de wereldwijde reclamemarkt. De weerslag van de coronapandemie op de economie heeft immers veel bedrijven aangezet hun reclamebudgetten drastisch terug te schroeven.

Buitenreclame behoorde daarbij tot de grootste slachtoffers. De herhaalde lockdowns zorgden er immers voor dat de trafieken van potentiële consumenten op cruciale locaties – zoals winkelcenters, het openbaar vervoer en grote winkelgebieden in de steden – drastisch terugvielen.

‘Ocean Outdoor werd door de uitbraak van de coronapandemie zwaar geraakt’, erkent ook Tim Bleakley. ‘Door de lockdowns liepen de straten leeg. Daardoor verdween ook het publiek voor de boodschappen van de adverteerders. Er zijn nu echter duidelijke tekenen van een economisch herstel.’

‘Er mag daarbij gewag gemaakt worden van een duidelijk verband tussen de economische heropleving en de uitrol van het coronavaccin. Week na week kunnen weer meer positieve berichten worden gemeld.’

Graadmeter

Piccadilly Circus is daarbij een goede graadmeter voor de toestand van de economie. Indien de economie een hoogconjunctuur beleeft staat de interesse voor de billboards op Piccadilly Circus op een hoog peil. Wanneer het daarentegen economisch minder goed gaat, valt de vraag naar de dure reclameruimte snel terug.

De prijzen op Piccadilly Circus situeren zich volgens Tim Bleakley opnieuw op het niveau dat voor de uitbraak van de coronacrisis was opgetekend. Ocean Outdoor zegt tijdens de tweede helft van dit jaar een verdere groei te verwachten.

Een aantal experts waarschuwt echter de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. ‘Er is nog altijd geen zekerheid dat de gewone groepen toeristen en kantoorwerkers opnieuw in de vroegere getallen zullen terugkeren’, merken zij op.

Het reclamebedrijf GroupM gaf in december aan te verwachten dat de wereldwijde buitenreclame dit jaar slechts een herstel van 18 procent zou laten optekenen. Vorig jaar werd de sector met een inkrimping van 31 procent geconfronteerd.

Lees ook: Verkoop duurste vastgoed van Londen stijgt met 80 procent na beëindiging lockdown

Meer