Budweiser maakt na 37 jaar geen reclamespotje voor Super Bowl, maar gebruikt geld voor promotie vaccins

Super Bowl NFL 2020 Mahones
Patrick Mahones in Super Bown LIV in 2020 – Bron: Isopix

Het populaire Amerikaanse biermerk Budweiser zal voor het eerst in 37 jaar geen reclame maken tijdens de Super Bowl, de titelwedstrijd van de NFL. In plaats daarvan gaat Anheuser-Busch InBev hun marketingbudget gebruiken om het bewustzijn rond de coronavaccins te vergroten.

De Super Bowl is wereldwijd het populairste jaarlijkse sportevenement. Ieder jaar kijken opnieuw meer dan 100 miljoen mensen welke ploeg de beste is uit de American football-competitie NFL. Adverteren tijdens de Super Bowl is dan ook extreem duur. Vorig jaar betaalde je voor een spotje van 30 seconden maar liefst 5,6 miljoen dollar (4,6 miljoen euro).

Budweiser

Heel wat adverteerders pakken dan ook traditioneel uit met een opvallende reclamespot om zoveel mogelijk exposure te krijgen voor hun duurbetaalde advertentieruimte. Eén van de vaste waarden op dat vlak is het biermerk Budweiser. Maar dit jaar zal hun spotje – voor het eerst in 37 jaar – niet te zien zijn tijdens de Super Bowl.

Budweiser maakte ook dit jaar een reclamespot, maar zal die enkel tonen in de week voorafgaand aan de wedstrijd. Die advertentie toont veerkrachtige Amerikanen tijdens de coronaviruspandemie, waaronder een groep gezondheidswerkers die als eersten het vaccin kregen. Actrice Rashida Jones (The Office) doet de voice-over.

Vaccins

Een deel van het marketingbudget dat uitgespaard wordt door niet te adverteren tijdens de Super Bowl zelf gaat naar de Ad Council and Covid Collaborative’s Vaccine Education Initiative. Zij zetten zich in om meer mensen te overtuigen om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. In de Verenigde Staten blijken heel wat mensen daar namelijk weigerachtig tegenover te staan.

Coca-Cola en Pepsi

Budweiser is niet het enige grote merk dat dit jaar wegblijft van de Super Bowl. Ook de reclamespotjes van Coca-Cola en Pepsi zullen niet te zien zijn. Pepsi concentreert zich in plaats daarvan op het sponsoren van de halftime-show. Die wordt deze keer verzorgd door The Weeknd.

Coca-Cola daarentegen laat aan CNBC weten dat het zijn geld gaat investeren in de ‘juiste zaken’. Het bedrijft zag zijn omzet in de eerste negen maanden van 2020 met 13 procent dalen. Door de lockdown wordt er namelijk heel wat minder buitenshuis gedronken.

Tom Brady vs. Patrick Mahones

De Super Bowl LV kreeg afgelopen weekend zijn droogaffiche. De eerste finalist is namelijk Kansas City Chiefs. Dat is de titelverdediger en ploeg van quarterback Patrick Mahones. Die tekende deze zomer een nieuw tienjarig contract ter waarde van 503 miljoen dollar, het dikste contract ooit in de sportgeschiedenis.

Hun tegenstander is de Tampa Bay Buccaneers. Zij wisten begin dit seizoen levende legende Tom Brady na twintig jaar weg te halen bij de New England Patriots. De 43-jarige quarterback bracht zijn ploeg meteen naar de Super Bowl, zijn tiende al. Ook dat is een absoluut record.

De Super Bowl wordt op 7 februari gespeeld in het Raymond James Stadium in Tampa, Florida. Ondanks de coronacrisis mogen er toch 22.000 fans aanwezig zijn.