Het Witte Huis heeft vorige week vertegenwoordigers van de tech- en telecomindustrie ontvangen in een poging ze gerust te stellen over de gevolgen van de invoerheffingen die de administratie Trump heeft aangekondigd op Chinese producten.
Die heffingen vormen een deel van een strategisch plan, dat Amerikaanse bedrijven uiteindelijk ten goede zal komen, is hen verteld. Volgens het Witte Huis zullen de invoerheffingen China verplichten van koers te veranderen, vooral wat betreft de verplichte transfer van Amerikaans intellectueel eigendom naar Chinese bedrijven, wanneer Amerikanen in China bedrijven opstarten.
Techbedrijven dreigen de eerste slachtoffers te worden van de handelsoorlog: voor hun hardware zijn ze vaak afhankelijk van Chinese leveranciers. Amerikaanse softwarebedrijven proberen ook al langer een deel van de lucratieve Chinese internetmarkt te ver- of heroveren.
“Apple moet zijn winsten met het Chinese volk delen”
De Chinese staatskrant People’s Daily publiceerde dinsdag in dat verband een opgemerkt editoriaal waarin Apple met name wordt genoemd als een bedrijf dat ‘heeft geprofiteerd van goedkope Chinese arbeidskrachten en een performante supply chain’ en dat daarom meer van zijn winsten moet delen met het Chinese volk, “wil het niet het onderwerp worden van woede en nationalisme”. Hetzelfde artikel was vorige week al in een andere staatskrant – de Global Times – gepubliceerd.
© EPA
Volgens de Chinezen boekte Apple vorig kwartaal een omzet van 9,6 miljard dollar in China, maar vloeit amper 1,8% van de winst die op elke iPhone wordt gemaakt terug naar China. Hoe het dat bedrag heeft berekend, is niet meteen duidelijk, noch de manier waarop Apple zijn winst ‘met het Chinese volk’ zou moeten delen.
“Beijing zal dan ook niet nalaten om Apple en andere Amerikaanse bedrijven als pasmunt te gebruiken in het handelsconflict met Washington”, staat er te lezen.
People’s Daily: “Het door de administratie Trump begonnen handelsconflict verplicht China om de Chinees-Amerikaanse handelsrelatie te herbekijken. Vandaag zijn de Amerikaanse bedrijven die in China actief zijn de grootste winnaars. De Chinese markt is cruciaal voor vele Amerikaanse topmerken, wat Beijing meer manoeuvreerruimte geeft om het spel hard te spelen”.
Apple en China hebben elkaar nodig
Analisten maken zich niet meteen zorgen en wijzen er op dat beide partijen elkaar nodig hebben. China is wel Apple’s – op Amerika na – lucratiefste markt. Maar een Apple-boycot zou ook China schaden: het Amerikaanse techbedrijf is een van de grootste werkgevers in het land.
Mocht Apple beslissen China te verlaten om zijn tenten in een ander lagelonenland op te slaan, dan zou ook China jobs- en vooral gezichtsverlies lijden.