De Europese automarkt blijft een taaie brok voor de meeste Japanse merken. Nissan en Mazda incasseren de ene verkoopklap na de andere. Toch slaagt Toyota, ’s werelds grootste automerk, erin zijn positie te cementeren. De uiteenlopende resultaten tonen hoe de markt in volle transitie zit en hoe het vooral de sterksten zijn die aan het langste strootje zullen trekken. Of doet Toyota iets wat de andere niet doen?
De malaise bij Nissan is ondertussen bekend (te smalle line-up, trage elektrificatie, spanningen met alliantiepartner Renault …), maar de problemen blijven zich verder opstapelen. In volle afwachting van de commerciële lancering van de nieuwe generaties van de elektrische Micra en Leaf buigt de Europese verkoopcurve vervaarlijk af. Afgelopen augustus gingen er amper 14.698 modellen van het merk de deur uit, een forse terugval van 13,6 procent tegenover vorig jaar.
Te weinig plug-inhybrides?
Toch gloort er een beetje hoop. Wereldwijd noteert Nissan een voorzichtige groei dankzij betere cijfers in China en Noord-Amerika, maar net daardoor valt het extra hard op hoe Europa steeds meer uit de toon valt. Het merk dat ooit vriend en vijand stikjaloers maakte met zijn populaire Qasqhai van de eerste generatie, dreigt de aansluiting met de Europese klant te verliezen. En het valt maar te hopen dat het momentum niet helemaal is gaan liggen tegen de tijd dat de nieuwe Micra en Leaf in de etalage staan.
Mazda, bekend om zijn sportieve imago en ‘koppige’ innovatie van de verbrandingsmotor, kijkt tegen een vergelijkbaar scenario aan. Wereldwijd bleef de schade in augustus beperkt, maar in Europa zakten de verkopen met zomaar eventjes 22,7 procent. Het meest verontrustende: over de eerste acht maanden van dit jaar noteert het in Europa al een daling van meer dan 13 procent. De CX-5, nog altijd de spil en met een vervanger in de steigers, verloor bijna 15 procent in verkoopvolume. Dat wijst niet alleen op zwakke vraag, maar ook op een gamma dat niet voldoende aangepast lijkt aan de verwachtingen rond elektrificatie en betaalbare modellen. Het merk kan te weinig profiteren van de opmars van (plug-in)hybrides. De stekkermodellen stegen in augustus met maar liefst 59%.
Toyota vol zelfvertrouwen
De demarche van Nissan en Mazda sluit aan bij een eerdere trend die ook al Subaru en Honda in zijn greep kreeg. In Europa zijn deze merken nog maar een schim van wat ze ooit waren. Maar het is niet voor iedereen pompen of verzuipen. Toyota rijdt met meer zelfvertrouwen dan ooit door de Europese verkoopsstatistieken. In augustus steeg de verkoop van Toyota en Lexus in Europa met 4,8 procent. Over de eerste acht maanden betekent dat een stijging van 1,7 procent, met Lexus dat zelfs ruim 7 procent hoger scoort.
Het merk profiteert duidelijk van zijn brede inzet op hybrides nu de mayonaise van batterijmodellen in het algemeen minder snel pakt dan gedacht. Maar liefst 2,94 miljoen van de 6,9 miljoen wereldwijd verkochte Toyota’s en Lexussen dit jaar waren hybrides (zonder stekker voor alle duidelijkheid). Dat aanbod spreekt Europese klanten aan die wel zuiniger en groener willen rijden, maar niet de middelen hebben om over te stappen naar strikt elektrisch. Ook de plug-inhybride modellen van beide merken doen het goed en stegen met 28%.
Dreigend spook
Het contrast met Nissan en Mazda kan moeilijk groter. Waar die twee merken moeite hebben om zich opnieuw uit te vinden, oogst Toyota de vruchten van jarenlange investeringen in hybride technologie. Bovendien heeft het merk een stevige aanwezigheid in meerdere segmenten en prijsklassen, waardoor het minder kwetsbaar is bij dalende vraag naar specifieke modellen.
In de verte doemt helaas een nog dreigender spook op voor de geplaagde Japanse spelers. In dezelfde maand augustus mochten de Chinese nieuwkomers de champagne ontkurken. Door de verdere uitbreiding van het modellenaanbod wist BYD in augustus met 241% te groeien! Ook landgenoot SAIC, het moederbedrijf achter MG, toont met een stijgingspercentage van 44,5% dat de Europese douanetarieven maar een kleine deuk in hun veroveringsstrategie slaan. MG verkocht meer auto’s op het Oude Continent dan Tesla en Fiat samen.

