De geloofwaardigheid van influencers gaat achteruit en het engagement met hun publiek volgt. Steeds meer bedrijven droppen marketingstrategieën waarin influencers een belangrijke rol spelen.
Tot voor kort schoof cosmeticamerk Ipsy een groot marketingbudget naar influencers. Ze zijn jong en dynamisch en kunnen een bereik van miljoenen hebben, maar ze zijn door de band genomen goedkoper dan traditionele televisiereclame. Tenminste, dat waren ze. De prijzen voor een post op een kanaal van een gekende influencer swingen intussen de pan uit Dat terwijl het effect van die reclame niet duidelijk is. Dus neemt Ipsy, net zoals veel merken, afstand van influencers. Die bubbel blijkt gebarsten.
Authenticiteit
Vooral bedrijven die enkele jaren geleden al op de kar sprongen, stappen weg van de influencermarkt. In 2015 spendeerden bedrijven tot 500.000 dollar aan virale marketing via influencers. Toen ging het nog vooral over kleinere vormen van branding. Het sleutelwoord was authenticiteit.
Nu er veel meer geld mee gemoeid is, zijn volgers van die influencers echter niet meer snel overtuigd. Een influencer met 100.000 volgers op zijn Instagram- of YouTube-account kan 5.000 euro per post of video rekenen. Die prijs is de laatste jaren fel gestegen, maar de interactie van het publiek volgt een dalende lijn.
# Travelgram
Die interactie wordt op Facebook en Instagram al snel uitgedrukt in likes. Likes zijn de laatste jaren exponentieel gedaald in alle branches maar vooral in de reis- en kooksector. Een vaak aangehaalde reden is dat volgers weten dat influencers betaald worden voor het tonen van een product. Daar komt nog bij dat die cijfers niet vertaalden naar een betere verkoop.
De reden daarvoor is eenvoudig: likes en volgers kunnen worden gekocht. Volgens onderzoek van Hype Auditor is dat ook zo voor de helft van de influencers. . Het vertrouwen is dus weg, net zoals de o zo belangrijke de authenticiteit. De cijfers bleken in sommige gevallen kunstmatig de hoogte ingedreven.
Intussen is het bedrag dat aan influencers gegeven wordt, gestegen naar 8 miljard per jaar. Volgens specialisten kosten valse likes en followers bedrijven tot 1,3 miljard dollar per jaar.