Notariskosten hypothecaire lening tot 25 procent lager vanaf 2023

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) voert een grote herstructurering in het notariaat uit. Daardoor zakken onder meer de notariskosten bij een hypothecaire lening. Hoe groot de korting is, is afhankelijk van de aankoopsom.

Wie een woning koopt in ons land, moet naast de aankooprijs nog tal andere kosten betalen, waaronder de registratierechten en de notariskosten. Sinds de start van dit jaar betalen Vlamingen die een enige en eigen woning kopen slechts 3 procent registratierechten in plaats van 6 procent. Het tarief voor de aankoop van een tweede woning is wel opgetrokken van 10 tot 12 procent.

Verschillende kortingen

Nu heeft de federale regering, onder impuls van Van Quickenborne, ook gesleuteld aan de notariskosten. Dat meldt De Tijd. De administratieve kosten worden forfaitair vastgelegd op 750 euro voor de aankoopakte en 550 euro voor de kredietakte.

Ook de erelonen worden aangepast. Afhankelijk van de aankoopsom kan de korting op de erelonen voor de aankoopakte oplopen tot 12 procent. Voor de kredietakte geldt een forfaitaire vermindering van 20 procent op het ereloon voor alle schijven. De korting op het ereloon geldt enkel voor natuurlijke mensen die een eigen en enige woning kopen in volle eigendom.

Uit berekeningen van het kabinet van Van Quickenborne blijkt dat 98 procent van de vastgoedaankopen goedkoper wordt dankzij de nieuwe regeling. Wie een woning ter waarde van 250.000 euro koopt, geniet van een gemiddelde korting van 1.129 euro, oftewel 25 procent. De korting daalt tot gemiddeld 9 procent (432 euro) voor een woning ter waarde van 500.000 euro. Zodra een woning meer waard is dan 800.000 euro stijgen de notariskosten. Voor een woning van 850.000 euro betaal je vanaf 2023 gemiddeld 3 procent (140 euro) meer.

Appartementen en verkavelingen

Volgens de minister moet deze hervorming er ook voor zorgen dat de vastgoedprijzen worden gedrukt. “Het is vandaag absoluut de uitdaging om ook jonge mensen die een woning willen kopen te helpen. Dit is een belangrijke stap naast de verlaging van de registratierechten”, zei Van Quicenborne woensdag aan De ochtend op Radio 1.

Ook bij de verkoop van appartementen en verkavelingen worden de kosten aangepast. In principe staat de notaris die de basisakte verlijdt ook in voor de verkoopakten van alle appartementen of kavels. Aangezien de bijna identieke verkoopakten veel minder opzoekingswerk vragen, wordt er geopteerd voor een verlaagde forfait van 550 euro voor de administratieve kosten.

Duidelijk overzicht kosten

Voorts moet de herstructurering in het notariaat er ook voor zorgen dat de consument een duidelijker overzicht krijgt van alle kosten. Op de factuur zal een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen erelonen, de registratie- en schrijfrechten (belastingen die naar de gewesten gaan) en administratieve kosten die worden gemaakt voor bijvoorbeeld opzoekingswerk.

Er komen ook aanpassingen voor startende ondernemers. Om die mensen beter te ondersteunen worden de tarieven voor het opmaken van basisstatuten met zo’n 30 procent verlaagd. “Die 1.500 euro wordt een all-in prijs van 1.000 euro. Daardoor wordt het makkelijker om als zelfstandige een zaak te kunnen opstarten”, verduidelijkte de minister.

(lb)

Meer