Nieuwe topman bij batterijbouwer Northvolt wil Europees antwoord op Amerikaans klimaatprotectionisme: “Er moet worden nagedacht over zelfvoorzienende structuren”

Het Zweedse Northvolt, waarop veel hoop rust voor de energietransitie, heeft een nieuwe voorzitter raad van bestuur: de Deen Jim Hagemann Snabe. Die bindt in de Financial Times (FT) de kat meteen de bel aan: de Amerikaanse Inflation Reduction Act stelt de Europese duurzaamheidsindustrie voor een grote uitdaging, klinkt het.

Waarom is dit belangrijk?

De ‘Inflation Reduction Act’ (IRA), het kolossale pakket klimaatmaatregelen van de regering-Biden, maakt een recordbedrag van 369 miljard dollar vrij voor investeringen in groene energie. Volgens critici uit zowel Europese als Zuid-Koreaanse hoek ruikt de wet echter meer dan een beetje naar ‘America First’-protectionisme. Steen des aanstoots is de belastingvermindering voor elektrische auto’s die gebouwd zijn in de VS. Dit kan problemen opleveren voor Europese autofabrikanten die zich richten op EV’s, zoals Volkswagen.

In het nieuws: Jim Hagemann Snabe pleit voor Europese subsidies voor fabrikanten van batterijen voor elektrische wagens, zoals ‘zijn’ Northvolt.

  • "Voor mij staat het buiten kijf dat Europa op dit gebied succes moet boeken", klinkt het in de FT. "De IRA is een goede strategie voor de VS. Ik ben er vrij zeker van dat Europa iets soortgelijks zal moeten doen. De zorg is dat het de globalisering zal verminderen. Ik denk dat we een meer regionale toekomst zullen zien."
  • Snabe, die ook in
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Word abonnee en krijg onmiddellijk onbeperkte toegang tot alle artikels. Nu vanaf € 1,99/maand.

Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20