Na twee jaar pikt de Chinese automarkt weer op

De autoverkoop in China gaat al voor de vijfde maand op rij in stijgende lijn. Vooral de verkoop van elektrische wagens zit in de lift.

Vergeleken met een jaar geleden zijn er 8 procent meer gewone auto’s, suv’s en terreinwagens verkocht. Maar de groei zit hem vooral in de elektrische en alternatieve wagenmarkt: er is in die sector een verdubbeling van de verkoop.

Elektrisch is koning

Het ziet er dus naar uit dat de rally doorzet. Dat is een opluchting voor autobouwers zoals Volkswagen en Toyota die al even worstelen met de daling en ook in Europa steeds minder wagens aan de man kunnen brengen. Tegelijk wrijven elektrische autofabrikanten zich in de handen, de verkoop van Tesla en Nio zijn een belangrijke motor voor de doorstart.

Tesla verkocht in China zowat 21,500 wagens in november. Dat is een record voor Elon Musk en co. Daarmee neemt Musk de derde plaats in op de ranking van autos die op alternatieve energie rijden. SAIC-GM staat op de tweede plaats. BYD neemt de toppositie in. Beiden verkopen goedkopere wagens dan Tesla.

Tesla heeft een jaar geleden het startschot gegeven voor de verkoop van lokaal gebouwde sedans. In oktober kondigde Musk aan dat hij uit de GigaFactory in China ook zal exporteren naar Europa. Onder andere Duitsland is als eerste aan de beurt.

Groeimarkt

Er zijn zowat 275 miljoen auto’s in China. Dat betekent dat er nog veel groei op de markt zit: er zijn 1,4 miljard Chinezen. Naast auto’s is China ook de trotse eigenaar van 100 miljoen motors en 300 miljoen elektrische fietsen.

Ongeveer de helft van de mensen die een nieuwe auto wil kopen, ziet toekomst in wagens die op alternatieve energie rijden, zoals elektriciteit. Daarnaast zit de pick-upmarkt in de lift: die steeg in het afgelopen jaar met maar liefst 39 procent.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20