Meta verliest zijn dominantie over de markt voor GIF’s

De Britse antitrustautoriteit heeft besloten dat Meta de GIF-database en -zoekmachine Giphy moet verkopen.

Waarom is dit belangrijk?

Een GIF, ofwel graphics interchange format, is een bestandsformaat voor het opslaan van rasterafbeeldingen in digitale vorm. Hierdoor is het mogelijk om korte, geluidloze ‘video’s’ weer te geven als afbeelding. GIF’s zijn populair op sociale media en daarom cruciaal voor Meta.

De essentie: De Britse overheid ziet Meta’s aankoop van Giphy als een te krachtig instrument binnen de markt voor digitale reclame.

  • Meta kocht Giphy in 2020 voor 315 miljoen dollar.
  • De Britse Competition and Markets Authority (CMA) gaf vorig jaar aan dat de controle over Giphy Meta te machtig zou maken en de toegang tot GIF’s van concurrenten serieus zou belemmeren. Er werd een procedure opgestart tegen Meta.
  • Uiteindelijk besloot de CMA dinsdag dat de enige oplossing de verkoop van Giph
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer