Britse concurrentiewaakhond ongerust over overname van Giphy door Facebook

De Britse concurrentiewaakhond maakt zich zorgen over de overname van Giphy door Facebook. Volgens de Competition and Markets Authority (CMA) zou de deal andere socialemediasites kunnen schaden.

Facebook kondigde vorig jaar in mei aan Giphy te kopen, een platform voor korte videootjes zonder geluid (gifs). Het akkoord was volgens de media 400 miljoen dollar waard, al wilde Facebook dat destijds niet bevestigen. 

De CMA zei donderdag dat hij mogelijk de overname ongedaan zou maken. Volgens de waakhond kan Facebook van de deal gebruik maken om andere platformen te verbieden om Giphy nog te gebruiken. 

De gifs worden wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt en als ze zouden verdwijnen van andere platforms zoals TikTok of Twitter, zouden gebruikers die andere platformen misschien niet meer gebruiken. Bovendien kan Facebook gebruik maken van zijn controle over Giphy om aan de rivalen van het gif-platform te vragen om meer data van gebruikers over te maken aan Facebook. 

“Dergelijke acties kunnen het marktaandeel van Facebook vergroten, dat al aanzienlijk is”, aldus de CMA. “Meer dan 70 procent van de tijd die mensen doorbrengen op sociale media is op Facebook of WhatsApp en Instagram, allebei eigendom van Facebook.” De CMA lanceerde in januari zijn onderzoek naar de overname. Het finale rapport wordt in oktober verwacht.

Lees ook:

Meer