Meta profiteert van enorme reclameboost uit China, ook al zijn Facebook en Instagram daar nog steeds verboden

Nog steeds geen WhatsApp, Facebook of Instagram in China. Maar dat weerhoudt Chinese bedrijven er niet van om massaal te adverteren op die sociale netwerken van moedergroep Meta.

In het nieuws: Meta onthulde gisteren nabeurs zijn kwartaalcijfers. En de zaken gaan redelijk goed voor het Californische bedrijf. De verkoop van advertentieruimte was met 23 procent gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat is misschien gedeeltelijk te danken aan de turbulentie bij concurrenten als X (Twitter), dat te maken heeft met de fratsen van eigenaar Elon Musk en het vertrek van adverteerders.

Opmerkelijk: Meta heeft duidelijk weer de wind in de zeilen na moeilijke jaren en allerhande obstakels: toenemende concurrentie, rechtszaken, pogingen tot heroriëntatie met de metaverse… De meevallers komen voornamelijk uit China, een land dat nochtans al sinds 2009 de platformen van Meta verbiedt voor zijn eigen burgers.

  • Dat Chinese bedrijven de kassa van Meta toch doen rinkelen, heeft vooral te maken met de vele exportbedrijven die klanten elders in de wereld zoeken. “Online handel en games hebben geprofiteerd van de uitgaven van Chinese adverteerders die klanten op andere markten bereiken”, aldus Susan Li, financieel directeur van Meta.
  • Ook Brazilië is een snel groeiende markt, maar ook dat heeft met de Chinezen te maken. “Onze groei in Brazilië is mede het gevolg van de toegenomen vraag van Chinese adverteerders die gebruikers in Brazilië targetten,” verduidelijkte Li.

Samengevat: Terwijl de negatieve gevolgen van de coronapandemie wegebben, zoeken Chinese bedrijven een nieuwe start. Maar gezien de zwakke vraag in hun eigen land, proberen ze hun activiteiten wereldwijd uit te breiden en gebruiken ze Meta als hun belangrijkste reclametool, schrijft CNBC.

(nd/evb)

Meer