Met dank aan de lockdown: de opmars van de corona-influencer

In tijden van social distancing, lockdown-maatregelen en angst voor besmetting ziet een nieuw soort internetheld het levenslicht. De corona-influencer draagt geen modieuze kleren en bevindt zich niet in verre oorden, maar zit gewoon thuis. En probeert er het beste van te maken.

In het Verenigd Koninkrijk staan er dezer dagen honderden kinderen om klokslag 9.00 uur in sportkledij voor hun tv. Op dat moment begint fitnessinstructeur Joe Wicks met zijn dagelijkse sportles. De ene dag leren kinderen planken, de andere dag springt iedereen als een kangoeroe voor zijn beeldbuis. Op de eerste dag van de lockdown trok Wichs 869.000 kijkers, de dag nadien stemden er al bijna 1 miljoen mensen af.

En het aantal blijft stijgen. Op zijn YouTube-pagina merkt Wicks dat zijn aanhang groeit. Terwijl influencers en internethelden het voorheen moesten hebben van hun extravagante mode en luxueuze reizen, is daar in evenement-loze tijden van lockdown geen sprake meer van. De online wereld is nu aan de DJ in de slaapkamer, de leerkracht die via YouTube lessen geeft of de chef-kok die makkelijke receptjes deelt op Instagram. De alledaagse ster, zeg maar.

Toevlucht op sociale media

Ook experts zien die hang naar het banale. ‘Er is een duidelijke ommekeer te merken in de content die influencers online zetten’, zegt Scott Guthrie aan de Britse krant Financial Times. Hij is een expert in influencer-marketing en ziet hoe categorieën als ‘koken’, ‘fitness’ en ‘humor’ populairder worden. Het is een verwoede poging om ‘verbondenheid’ te vinden, ondanks social distancing.

Verder is er het aspect van tijd. Veel mensen hebben door de maatregelen meer tijd om godganse dagen op sociale media te vertoeven. Zo kondigde Facebook aan dat Italiaanse gebruikers tot 70 procent meer tijd besteden aan Facebook, Instagram en WhatsApp, sinds de zware lockdown van kracht is. De ongekende pieken in trafiek zijn fijn, al kunnen de internetgiganten dat bereik niet omzetten in cash, want er is geen vraag naar reclameruimte.

De intelligente influencer

Niet enkel de bezigheden van de corona-influencers verschillen, ook hun motivatie is totaal anders. De zogenaamde oude garde van influencers krijgt vaak het verwijt oppervlakkig te zijn en voornamelijk de eigen portefeuille te willen spijzen. De covid-influencer zit helemaal anders in elkaar. De toevallige ster is meestal iemand die gewoon zijn of haar creativiteit botviert. Geld is daarbij van ondergeschikt – of zelfs geen – belang.

Zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie en de Britse overheidsdienst voor Internationale Ontwikkeling hebben de merites van de corona-influencer ingezien. Er zijn verschillende samenwerkingen met sterren op Instagram, TikTok en YouTube om boodschappen rond social distancing en handen wassen onder de aandacht te brengen.

Want nieuwe of oude internetheld, voor de meeste jongeren heeft dé influencer nog altijd gelijk.

‘Gevestigde’ influencers, zoals K3, sensibiliseren rond handen wasssen en ‘social distancing’
Meer