Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 06 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Met dank aan de lockdown: de opmars van de corona-influencer

Logo Business AM
Lifestyle

29/03/2020 | Pieterjan Neirynck | 4 min leestijd

Joe Wicks, een van de influencers wiens populariteit tijdens de lockdown de hoogte in schoot - Isopix

In tijden van social distancing, lockdown-maatregelen en angst voor besmetting ziet een nieuw soort internetheld het levenslicht. De corona-influencer draagt geen modieuze kleren en bevindt zich niet in verre oorden, maar zit gewoon thuis. En probeert er het beste van te maken.

In het Verenigd Koninkrijk staan er dezer dagen honderden kinderen om klokslag 9.00 uur in sportkledij voor hun tv. Op dat moment begint fitnessinstructeur Joe Wicks met zijn dagelijkse sportles. De ene dag leren kinderen planken, de andere dag springt iedereen als een kangoeroe voor zijn beeldbuis. Op de eerste dag van de lockdown trok Wichs 869.000 kijkers, de dag nadien stemden er al bijna 1 miljoen mensen af.

En het aantal blijft stijgen. Op zijn YouTube-pagina merkt Wicks dat zijn aanhang groeit. Terwijl influencers en internethelden het voorheen moesten hebben van hun extravagante mode en luxueuze reizen, is daar in evenement-loze tijden van lockdown geen sprake meer van. De online wereld is nu aan de DJ in de slaapkamer, de leerkracht die via YouTube lessen geeft of de chef-kok die makkelijke receptjes deelt op Instagram. De alledaagse ster, zeg maar.

Toevlucht op sociale media

Ook experts zien die hang naar het banale. ‘Er is een duidelijke ommekeer te merken in de content die influencers online zetten’, zegt Scott Guthrie aan de Britse krant Financial Times. Hij is een expert in influencer-marketing en ziet hoe categorieën als ‘koken’, ‘fitness’ en ‘humor’ populairder worden. Het is een verwoede poging om ‘verbondenheid’ te vinden, ondanks social distancing.

Verder is er het aspect van tijd. Veel mensen hebben door de maatregelen meer tijd om godganse dagen op sociale media te vertoeven. Zo kondigde Facebook aan dat Italiaanse gebruikers tot 70 procent meer tijd besteden aan Facebook, Instagram en WhatsApp, sinds de zware lockdown van kracht is. De ongekende pieken in trafiek zijn fijn, al kunnen de internetgiganten dat bereik niet omzetten in cash, want er is geen vraag naar reclameruimte.

De intelligente influencer

Niet enkel de bezigheden van de corona-influencers verschillen, ook hun motivatie is totaal anders. De zogenaamde oude garde van influencers krijgt vaak het verwijt oppervlakkig te zijn en voornamelijk de eigen portefeuille te willen spijzen. De covid-influencer zit helemaal anders in elkaar. De toevallige ster is meestal iemand die gewoon zijn of haar creativiteit botviert. Geld is daarbij van ondergeschikt – of zelfs geen – belang.

Zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie en de Britse overheidsdienst voor Internationale Ontwikkeling hebben de merites van de corona-influencer ingezien. Er zijn verschillende samenwerkingen met sterren op Instagram, TikTok en YouTube om boodschappen rond social distancing en handen wassen onder de aandacht te brengen.

Want nieuwe of oude internetheld, voor de meeste jongeren heeft dé influencer nog altijd gelijk.

‘Gevestigde’ influencers, zoals K3, sensibiliseren rond handen wasssen en ‘social distancing’

Source: Financial Times


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Meest bekeken

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks