Corona bezorgt Twitter minder advertenties, maar meer actieve gebruikers

Het sociale netwerk Twitter waarschuwde maandagavond voor zijn resultaten van dit kwartaal. Het verwacht een kleine daling in zijn omzet tegenover een jaar geleden.

Het coronavirus Covid-19 heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor sociaalnetwerksites. De advertentiebusiness is helemaal onderuit gegaan, omdat bedrijven geen geld meer hebben om te adverteren. Dat is een probleem voor websites die vooral op advertenties draaien, zoals sociale netwerken, en dat weegt op de resultaten van Twitter. De techgigant verwacht een daling van zijn omzet dit kwartaal.

Maar er is ook goed nieuws. Omdat mensen meer thuiszitten en beter op de hoogte willen blijven van het laatste nieuws rond Covid-19, zitten er meer mensen op Twitter. Het netwerk staat al lang bekend als een goede bron om snel nieuws te vinden.

Pandemie

Twitter is het eerste advertentiegedreven bedrijf dat zich uitlaat over de impact van Covid-19. Beleggers wachten nu af wat Facebook en Google hierover te zeggen hebben.

‘De impact van Covid-19 begon in Azië en sinds het virus is geëvolueerd naar een wereldwijde pandemie, heeft het een steeds grotere impact gehad op onze inkomsten’, zegt de financieel directeur van Twitter.

20 procent groei per jaar

De waarschuwing komt er twee weken nadat Twitter een deal kon maken met de activistische investeerder Elliot Management waardoor CEO Jack Dorsey aan boord mocht blijven. Eén van de voorwaarden was dat het aantal dagelijkse gebruikers 20 procent per jaar moet groeien vanaf nu. ‘We zien al een significante toename in het aantal actieve gebruikers,’ zegt Dorsey.

Twitter komt op 30 april met resultaten. Eerder verwachtte de techgigant een verhoging van de omzet met 8,6 procent tot 825 à 885 miljoen dollar.

Meer