Meer facelifts in Amerika: chirurgen spreken van ‘Zoom-effect’

Niet alleen spuitjes met het covidvaccin blijken gegeerd dezer dagen. In Amerika neemt de vraag naar botox, fillers en andere esthetische ingrepen toe. ‘Mensen profiteren ervan dat ze hun gezicht even kunnen verstoppen achter een masker.’

Waar aan het begin van de eerste lockdowns toiletpapier een grotere prioriteit bleek dan een rimpelvrije huid, maakt de cosmetische industrie in Amerika na die dip nu een inhaalbeweging.

AbbVie, het farmaceutische bedrijf dat Botox bezit, zag in juli 2020 een stevige daling in de globale omzet door de tanende verkoop van Botox. Het ging om een afname van 43,1 procent in vergelijking met 2019. Sinds oktober 2020 klimt AbbVie weer uit het dal, met opnieuw een toename van gemiddeld 2,2 procent. Een tendens die ook onderstreept wordt door cijfers van het Amerikaanse RealSelf.com, daar gekend als ‘de Yelp van de cosmetische chirurgie’. Het aantal boekingen steeg er in oktober met maar liefst met 71 procent. De website verwacht dat de trend zich in 2021 verder zal doorzetten.

Drukke zomer

‘Patiënten profiteren ervan dat ze hun gezicht een tijdje kunnen verstoppen achter maskers’, verklaart dr. Corey Hartman aan Medium, oprichter van Skin Wellness Dermatology in Alabama. Hij ziet de vraag naar fillers met 30 procent toenemen, vergeleken met het pre-coronatijdperk. ‘In oktober zijn we verhuisd naar een groter pand en hebben we zes extra personeelsleden aangenomen.’ Hartman verwacht dat de zomer nog drukker zal worden, wanneer eventuele huwelijken andere festiviteiten mogelijk opnieuw op het programma staan. Als de vaccin-uitrol efficiënt gebeurt, uiteraard.

Ook in Zuid-Korea plannen steeds meer mensen een plastische ingreep. Foto: Isopix

‘Zoom dysmorphya’

Ook plastisch chirurg Dr. Gregory Buford uit Colorado ziet de afspraken in zijn agenda sinds begin januari toenemen. ‘Het aantal Botox-behandelingen stijgt met 40 procent, vergeleken met andere jaren. Normaal gezien zien we deze maand een lichte daling, omdat iedereen zijn budget heeft opgesoupeerd tijdens de feestdagen.’ Volgens de chirurg is er steeds meer interesse in nek- en kinliposucties, en stijgt ook de vraag naar neuscorrecties. Hij ziet een verklaring in de vele virtuele videogesprekken, waardoor mensen zich bewuster worden van hun gezicht. Het fenomeen werd door de Amerikaanse Facial Plastic Surgery & Aesthetic Medicine journal zelfs officieel gedoopt tot ‘Zoom dysmorphya’.

Uit enquêtes van de American Society of Plastic Surgeons blijkt dan weer dat facelifts en neuscorrecties de twee meest populaire ingrepen waren in 2020, terwijl in 2019 een liposuctie en een borstvergroting de kroon spanden.

In Amerika en Zuid-Korea

Het gaat hier voor alle duidelijkheid om een Amerikaanse tendens. Al werd de trend ook al in Zuid-Korea begin deze maand gesignaleerd, een land dat bekend staat om zijn plastische chirurgie-obsessie. Voor ons land zijn er geen cijfers over cosmetische ingrepen. Wel blijkt uit analyses van Google Trends dat Belgen vaker zoeken op termen als ‘botox’ en ‘fillers’.

Wat minder drastische veranderingen aan ons uiterlijk betreft, zijn we dan weer bescheidener. In oktober bleek nog dat Belgen de kapper en het schoonheidssalon eerder gingen mijden. De voorbije drie maanden waren kappers en niet-medische contactberoepen (zoals massagesalons, schoonheidssalons en tatoeage – en piercingsalons) dan weer gesloten, al minstens tot midden februari. Privéklinieken voor plastische ingrepen mogen hun activiteiten wel doorzetten.