Luxe-conciërge maakt rijkemansdromen werkelijkheid

Ik heb 2 soorten klanten. Zakenlui die constant in tijdsnood verkeren en mensen die niet meer werken. Laatst zei een klant me: ‘Ik ben 45 en heb bergen geld verdiend. Maar ik heb de afgelopen 15 jaar geen leven gehad. En nu wil ik me amuseren.”

Voor dit soort mensen bestaat nu de luxe-conciërge. Wie hier jaarlijks tot 25.000 euro aan lidgeld voor over heeft, kan op zo’n conciërge beroep doen voor zowat alles: het huren van een privé-jet of een 20 meter-lange boot voor de kust van Rio of een parfum bezorgen dat enkel in Japan wordt verkocht. ‘De echte oligarchen zoals RomanAabramovich of  Oleg Deripaska zijn geen klant,’ zegt Andrei Voronin, die de luxe-conciërgedienst Red Spot (Moskou) leidt. ‘Die hebben hun eigen teams.’ Red Spot werkt voornamelijk voor ‘mini-oligarchen’, mensen die tot 75 miljoen euro bezitten en actief zijn in de olie-, banken- en grondstoffenindustrie.

80% van die klanten reist 12 maal per jaar, 62% besteedt jaarlijks geld aan kunst en antiek, 70% koopt elk jaar voor meer dan 120.000 euro aan horloges en juwelen. 85% besteedt niet minder dan 300.000 euro aan mode en accessoires. De meest gekochte merken zijn Vuitton, Hermes, Bottega Veneta en Chanel.

Een luxe-conciërge beperkt zich tot een klein team dat maximaal 50 klanten bedient om een ‘zeer gepersonaliseerde service’ te kunnen bieden. Klanten worden zorgvuldig gescreend en komen via mond-op-mondreclame. Ooit was deze markt volledig in handen van American Express, dat een soortgelijke dienst aanbood aan haar ‘Black Card’-members. Daarvoor moet jaarlijks 120.000 euro met de kaart worden gespendeerd. Maar door het toenemend aantal rijken in de wereld en mensen die aan die voorwaarde voldoen, vinden velen dat de dienst niet langer exclusief genoeg is.

De luxe-conciërge of lifestyle manager is ook een onderdeel geworden van de bonusregeling van grote multinationals. Deutsche Bank, advocatenkantoor Linklaters en Bacardi-Martini zijn een aantal bedrijven die hun topmanagers de luxe-conciërgedienst aanbieden.

Een goede conciërge volgt de trends in het brede luxesegment op de voet. Klanten zijn steeds op zoek naar echte exclusiviteit. Maar de missie van elke luxe-conciërge is ‘om van weelde een genietbaar kenmerk te maken voor de klant.’ ‘Hoe succesvoller zakenmensen worden, hoe minder tijd ze hebben om van het leven te genieten. Wij helpen ze daarbij.’

[Financial Times]

Meer