Expert Luk De Wilde: “Oorlog in Oekraïne ondermijnt concurrentiepositie Europese luchtvaart”

De oorlog in Oekraïne heeft ook de Europese luchtvaart zwaar geraakt. West-Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen bij hun vluchten naar Aziatische bestemmingen immers niet langer van het Oekraïense of Russische luchtruim gebruik maken. Dat levert hen echter een aanzienlijk concurrentienadeel op tegenover hun rivalen uit China, die wel over Rusland mogen vliegen. Hierover had Business AM een gesprek met luchtvaartspecialist Luk De Wilde.


Beluister hier het volledige interview.

Waarom is dit belangrijk?

Chinese luchtvaartmaatschappijen kunnen probleemloos van het Russische luchtruim gebruik maken om naar Europese bestemmingen te vliegen. Voor Europese concurrenten is dat echter niet mogelijk. Die moeten een traject over een meer zuiderse route volgen. Daardoor zijn de Europese vliegtuigen echter langer onderweg en wordt er ook meer brandstof verbruikt. Op die manier worden de Europese luchtvaartmaatschappijen met een zwaar concurrentienadeel geconfronteerd.

Onevenwicht op markt: Er is volgens luchtvaartexpert Luk De Wilde momenteel duidelijk sprake van een onevenwicht op de markt.

  • “Wanneer westerse luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa, Air France of KLM naar Aziatische bestemmingen willen vliegen, moet er voor een zuidelijke route worden gekozen”, werpt hij op.
  • “Er moet immers rond Rusland en Oekraïne, waar het luchtruim om veiligheidsredenen is gesloten, worden gevlogen. Die zuidelijke route neemt echter meer tijd in beslag. Vluchten zullen hierdoor tussen anderhalf uur en tweeënhalf uur, afhankelijk van de wind, langer duren.”
  • “Dat wordt voor de westerse maatschappijen een aanzienlijk concurrentieprobleem. Verscheidene Chinese maatschappijen hebben immers te kennen geven opnieuw volop naar Europa te willen vliegen.”
    • Dat zal de Europese luchtvaartmaatschappijen toch wel belangrijke nadelen opleveren. De uitbraak van de oorlog in Oekraïne heeft er zonder meer voor gezorgd dat reizen vanuit Europa naar Zuidoost-Azië gevoelig duurder is geworden. Een langere vlucht gaat immers ook gepaard met een groter verbruik aan brandstof.”
  • “De hogere consumptie van kerosine zal uiteraard een invloed hebben op de ticketprijs. Maar ook bij het vrachtvervoer rijzen er problemen.”
    • “In die sector wordt immers al met bijzonder kleine winstmarges gerekend. Het wordt daardoor voor Europese vrachtvervoerders bijzonder moeilijk om tegenover deze Chinese maatschappijen concurrentieel te blijven.”
    • “Dat geldt vooral voor een aantal secundaire Chinese bestemmingen, die een beduidend langere vlucht vergen dan een route naar Peking of Shanghai.”
    • “Die hogere kostprijs moet aan de klant kunnen worden doorgerekend. Maar daarvoor zal weinig belangstelling zijn indien het cliënteel tegen een beduidend goedkopere tarief bij een Chinese concurrent terecht kan.”

Onhoudbaar op langere termijn: Op korte termijn kan dat nadeel volgens Luk De Wilde mogelijk nog worden opgevangen, maar over een langere periode zal dat niet houdbaar blijken.

  • “Dat heeft ook Ben Smith, de topman van Air France-KLM, recent beklemtoond”, voert hij aan. “Smith waarschuwde daarbij dat de westerse maatschappijen dit concurrentienadeel op langere termijn uiteindelijk niet zullen kunnen volhouden.”
    • “We mogen daarbij niet vergeten dat Parijs, Amsterdam, Londen en in iets mindere mate Frankfurt voor China de belangrijkste markten zijn.”
    • “De Europese luchtvaartmaatschappijen die vanaf deze luchthavens opereren, kunnen onmogelijk tegen deze Chinese rivalen optornen. Daarmee dreigen deze westerse maatschappijen toch een belangrijk deel van hun markt en inkomen te verliezen.”
  • Om die dreiging af te wentelen, zou Europa mogelijk een aantal maatregelen kunnen overwegen om de situatie in evenwicht te brengen.
    • “Ik denk echter dat het bijzonder moeilijk is om voor één bepaalde route aan luchtvaartmaatschappijen subsidies te gaan verstrekken”, stipt De Wilde aan.
    • “Ik vrees dat een dergelijke optie een bijzonder moeilijk oefening zou blijken. Wellicht zit er op dit ogenblik niets anders op dan de situatie te ondergaan en te hopen dat het conflict vroeg of laat beëindigd zal worden en er opnieuw over kortere routes zal kunnen worden gevlogen.”
    • “Die kortere routes gaan immers langs een noordelijk traject, vooral over Rusland en Siberië.”
  • “We mogen uiteraard ook niet vergeten dat Zuidoost-Azië slechts een deel van die markt vertegenwoordigt”, zegt Luk De Wilde nog.

(nd)

Meer