Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS binnenhalen


Key takeaways

  • Air France-KLM wil haar belang in SAS uitbreiden naar 60,5 procent.
  • De overname past binnen de bredere consolidatiegolf in de Europese luchtvaartsector.
  • De transactie zou Air France-KLM in staat stellen haar aanwezigheid in Scandinavië te vergroten.

Air France-KLM wil zijn belang in de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS optrekken tot een meerderheid van 60,5 procent. Die stap kadert in de bredere consolidatiebeweging binnen de Europese luchtvaart. Europese maatschappijen proberen hun positie te versterken tegenover internationale concurrenten, vooral uit de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.

Het Frans-Nederlandse concern bezit momenteel al 19,9 procent van SAS. Het plant nu de overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest, de twee grootste aandeelhouders. De afronding van de transactie wordt verwacht in de tweede helft van 2026, op voorwaarde dat de toezichthouders hun goedkeuring geven. SAS blijft intussen inzetten op vlootvernieuwing en netwerkuitbreiding. Dit werd gemeld in een persbericht.

Scandinavië

Air France-KLM stapte in 2023 voor ongeveer 144,5 miljoen dollar (122,7 miljoen euro) in SAS met een minderheidsbelang. Dat was bedoeld om voet aan de grond te krijgen in Zweden, Denemarken en Noorwegen. Van bij de start was er sprake van een optie om, na minstens twee jaar en onder specifieke voorwaarden, de controle over te nemen. Die optie komt nu in beweging, na de succesvolle herstructurering van SAS in augustus vorig jaar, waarbij het uit het Amerikaanse faillissementshoofdstuk Chapter 11 kwam.

CEO Ben Smith had al aangegeven dat Air France-KLM zijn belang in SAS wilde uitbreiden. Hij verwees daarbij naar de vooruitgang die SAS heeft geboekt, onder meer de toetreding tot de SkyTeam-alliantie, dezelfde luchtvaartalliantie als Air France-KLM. Sinds de zomer van 2024 werken beide maatschappijen commercieel samen.

Bredere consolidatietrend in de Europese luchtvaart

Met controle over SAS kan Air France-KLM zijn positie op de Scandinavische markt aanzienlijk versterken. Tegelijk wordt er meer waarde voor aandeelhouders gecreëerd. CEO Smith prees de prestaties van SAS sinds de herstructurering en sprak zijn vertrouwen uit in het groeipotentieel via verdere integratie in de groep.

De overname past binnen een bredere consolidatietrend in de Europese luchtvaart, die door velen als noodzakelijk wordt gezien. De concurrentie uit de VS en het Midden-Oosten verplicht Europese maatschappijen om schaalvoordelen te zoeken. Lufthansa zette dit jaar een gelijkaardige stap door een belang van 41 procent in het Italiaanse ITA Airways te kopen en te investeren in Air Baltic. Ook de Portugese overheid onderzoekt de privatisering van haar nationale luchtvaartmaatschappij TAP, terwijl zowel Lufthansa als Air France gesprekken voeren over een mogelijk belang in het Spaanse Air Europa.

Denemarken behoudt minderheidsbelang

SAS beschikte vorig jaar over een vloot van 138 toestellen en vervoerde meer dan 25 miljoen passagiers. De omzet bedroeg 4,1 miljard euro. Na afronding van de overname zou Air France-KLM de meerderheid van de bestuurszetels in handen krijgen. Denemarken behoudt zijn belang van 26,4 procent en blijft vertegenwoordigd in het bestuur. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.