Legendarisch Brits motormerk BSA viert terugkeer met elektrisch model

Ook de fabrikanten van motorfietsen tonen een toenemende interesse in de elektrische aandrijving. De Indiase miljardair Anand Mahindra heeft daarvoor zelfs de Britse fabrikant BSA Company, dat al sinds de jaren 70 geen motor meer heeft gemaakt, nieuw leven inblazen.

Gehoopt wordt al midden volgend jaar op de historische site van het Britse merk met de productie van start te kunnen gaan.

Small Heath

‘De BSA Company wil binnenkort in Banbury, ten zuidoosten van Birmingham, een onderzoekscentrum voor de ontwikkeling van elektrische motoren opstarten,’ zegt de Britse krant The Guardian. ‘Kort daarop wil het bedrijf opnieuw beginnen met de bouw van motorfietsen met verbrandingsmotoren. Tegen eind volgend jaar zou echter ook een versie met een elektrische motor op de markt moeten worden gebracht.’

De geschiedenis van de BSA Company gaat terug tot het derde kwart van de negentiende eeuw, toen het bedrijf Birmingham Small Arms werd opgericht. De fabrieken waren gelegen in Small Heath, een wijk in Birmingham die later als decor voor de Britse televisiereeks Peaky Blinders zou worden gebruikt.

Nadien werden de metaalfabrieken van het bedrijf omgebouwd voor de fabricage van fietsen en vervolgens motorfietsen. In het midden van de voorbije eeuw was de BSA Company uitgegroeid tot de grootste fabrikant van motorfietsen ter wereld. Daarna volgde echter een snel verval en in de jaren zeventig van de voorbije eeuw ging het bedrijf failliet en stopte de productie.

Anand Mahindra, topman van het conglomeraat Mahindra Group, zei bewust gekozen te hebben om in het Verenigd Koninkrijk met de productie van een elektrische motorfiets te beginnen. Het land heeft op het gebied van motorfietsen immers een lange traditie.

Mahindra kreeg voor het project ook de steun van Britse overheid, die voor de ontwikkeling van de elektrische mobiliteit een subsidie van 4,6 miljoen pond toewees. Daarbij hoopte de overheid ook de creatie van minstens 255 arbeidsplaatsten te kunnen garanderen.

Reizen

Mahindra Group is de grootste fabrikant van tractoren ter wereld. Het Indiase concern is tevens eigenaar van het elektrische automerk Reva, dat de stadsauto G-Wiz heeft geproduceerd. Mahindra is daarnaast ook wereldwijd marktleider in de productie van driewielige elektrische riksja’s.

Maar het concern heeft eveneens ervaring met de heropleving van motorfietsenmerken. Vier jaar geleden nam Mahindra een meerderheidsbelang in het Tsjechische merk Jawa, dat twee jaar geleden opnieuw werd gelanceerd. Jawa haalde het eerste jaar na zijn heropstart een verkoop van 50.000 exemplaren. Die prestatie wil Mahindra nu ook met BSA Company herhalen.

De BSA Company zal worden geleid door Anupam Thareja, een voormalig investeringsbankier. Thareja zegt te hopen een fabriek te kunnen bouwen in de onmiddellijke buurt van de site waar het bedrijf meer dan honderdvijftig jaar geleden werd geboren. Over productiecijfers kon hij echter nog geen details verstrekken.

De motorfietsen van BSA Company zullen tegen prijzen tussen 5.000 pond en 10.000 pond op de markt worden gebracht.

Thareja zegt ervan overtuigd te zijn met de motorfietsen een groot potentieel publiek te hebben. ‘Wanneer de ergste fasen van de coronapandemie achter de rug zijn, zullen de consumenten opnieuw willen reizen,’ betoogt hij. ‘Daaruit kunnen de fabrikanten van motorfietsen grote voordelen halen.’

Meer