Koploper: meer oogmake-up verkocht in de coronacrisis terwijl lipsticksector duikt

Verplichte mondmaskers, dat heeft invloed op de verkoop. En dat zullen ze bij make-upfabrikanten geweten hebben.

De lipstickverkoop zit in zak en as. Een mondmasker combineren met een fel kleurtje, dat heeft weinig zin, dus experimenteren consumenten vooral met make-up boven de neus. Dat is dan weer goed nieuws voor oogmake-up-makers.

Oogmake-up

Oogmake-up verkocht 204 procent meer dan vorig jaar, in de drie maanden tot 28 juni, blijkt uit cijfers van Kantar. Tutorials voor mooie ogen en tips voor masker-make-up zijn zowat overal te vinden en beauty-influencers hebben een hele nieuwe markt aangeboord.

Lipstick is dan weer het slachtoffer: 15 procent minder verkoop en de prijs is gedaald met ruim 28 procent.

‘Door Covid-19 is het gedrag van consumenten over de hele wereld sterk veranderd. Men draagt minder make-up zoals lipstick, omdat mensen minder buiten komen en maskers dragen’, zegt Shiseido CEO Masahiko Uotani op een investeerdersmeeting vorige week. Shiseido, een luxemerk, tekent een van de zwaarste verliezen op sinds de recessie.

Lipstickindex

De ‘lipstickindex’, een officieuze index die ooit door de topman van Estee Lauder, Leonard Lauder, in het leven werd geroepen, krijgt daardoor een flinke knauw. Lauder had opgemerkt dat de lipstickverkoop steeg tijdens grote economische crisissen. Dat bleek niet altijd waar te zijn, zo daalde de lipstickverkoop in 2008 met 9,8 procent. Maar het fenomen wordt nog altijd gebruikt om de verkoop van luxeproducten in crisistijden te bekijken.

Volgens het McKinsey-instituut zal de beautymarkt het hard te verduren krijgen. Momenteel wordt het aandeel van beautyproducten in de wellness-sector geschat op een 500 miljard dollar. Tegen het einde van 2020 zou daar 20 tot 30 procent afgeschuimd worden, het resultaat van de coronacrisis.

Intussen schakelen bedrijven naar een andere versnelling om hun klanten anders te bedienen. Zo zal L’Oreal meer oogproducten in de markt zetten.

‘Uiteraard worden ogen erg belangrijk als u de lippen niet kan zien’, zegt CEO Jean Paul Agon daarover tijdens een meeting over kwartaalresultaten. ‘En dus willen we een sterke lijn met oogproducten ontwikkelen, samen met foundations. Daar zitten nog mogelijkheden.’

Meer