Het is geen geheim dat Jeff Bezos binnenkort de fakkel van Amazon overdraagt aan Andy Jassy. Maar enkele dagen voor zijn vertrek besloot de stichter van de e-commercegigant twee leefregels toe te voegen aan de bedrijfsfilosofie van Amazon.
Aangezien Jassy op 5 juli officieel de nieuwe CEO van Amazon wordt, kan dit wel eens de laatste daad zijn van Bezos als hoofd van zijn concern.
Het e-commercebedrijf heeft sinds het begin een lijst met “doctrines van leiderschap”. Die moeten hun werknemers begeleiden bij hun beslissingen en bij de doelen die zij zichzelf stellen. In de lijst vinden we onder meer “customer obsession” terug, maar ook “uitvinden en vereenvoudigen” en “leren en nieuwsgierig zijn”.
Tot nu toe waren het er 14 – de meeste werden opgesteld bij de oprichting van het bedrijf en geschreven door Bezos zelf – maar nu zijn het er dus 16.
“Beste werkgever op de planeet”
Het eerste principe dat Amazon in juli aan de lijst heeft toegevoegd, is “ernaar streven de beste werkgever op de planeet te zijn”. Daarmee roept het bedrijf zijn leiders op om “elke dag te werken aan een veiligere, productievere, succesvollere, diversere en eerlijkere werkomgeving”. Ze worden ook gevraagd het bedrijf te leiden “met empathie”, “plezier te hebben op het werk” en “het anderen gemakkelijk te maken om plezier te hebben”.
Deze toevoeging komt er na een reeks schandalen die afgelopen maanden bij Amazon aan de oppervlakte kwamen. Het bedrijf wordt zwaar bekritiseerd vanwege de arbeidsomstandigheden van zijn werknemers. De e-commercegigant is er met name van beschuldigd zijn bezorgers te dwingen in hun voertuigen te urineren en er hun behoefte te doen. Hoewel Amazon dit snel ontkende, erkende Bezos zelf in zijn laatste brief als CEO aan de aandeelhouders dat er in de toekomst inspanningen moeten worden gedaan voor de werknemers.
In het voorjaar liepen de spanningen ook hoog op toen een meerderheid van de werknemers van de Amazon-vestiging in Alabama de oprichting van een vakbond wegstemden. Amazon had namelijk alle mogelijke middelen ingezet om de oprichting van de vakbond te voorkomen.
“Met succes en groei komt grote verantwoordelijkheid”
Bezos voegde nog een tweede principe toe aan de lijst: “Wij hebben een impact op de wereld en we zijn verre van perfect”. Als ’s werelds nummer één in e-commerce moet het bedrijf van Bezos ook dienovereenkomstig handelen.
“We moeten nederig en bedachtzaam zijn, zelfs over de neveneffecten van onze daden. Onze lokale gemeenschappen, onze planeet en toekomstige generaties hebben ons nodig om elke dag beter te zijn”, laat Amazon weten via zijn blog. “Leiders creëren meer dan ze consumeren en laten de dingen altijd beter achter dan zij ze aantroffen.”
Dit principe lijkt een antwoord te zijn op de druk die regelgevende instanties over de hele wereld uitoefenen op het bedrijf wegens zijn onstuitbare groei en het opslorpen van bedrijven. De gigant wordt regelmatig beschuldigd van monopolistische praktijken. Met name in de Verenigde Staten heeft de procureur-generaal van Washington D.C. onlangs een antitrustprocedure ingeleid tegen Amazon.
Aangezien dit principe en de uitleg ervan vrij vaag blijft, kan het ook geïnterpreteerd worden als een belofte van Amazon, dat erom bekendstaat weinig belasting af te dragen, om fiscaal verantwoordelijker te worden of zelfs om een duurzamere toekomst tegemoet te gaan.