Italianen lusten pizza met ananas niet: Amerikaanse keten Domino’s vertrekt uit de Laars

De aanwezigheid van pizzaketen Domino’s in het land van de pizza is van korte duur gebleken: Italianen verkiezen hun eigen restaurants boven de Amerikaanse equivalenten.

Zeven jaar geleden is Domino’s met zijn activiteiten in Italië begonnen; intussen heeft de Amerikaanse multinational zijn laatste 29 filialen in het Zuid-Europese land gesloten. Dat bericht de financiële nieuwssite Bloomberg. Domino’s kreeg tijdens de coronacrisis te maken met zware concurrentie van lokale restaurants die hun delivery-diensten uitbreidden.

Schulden

Het bedrijf heeft zich flink in de schulden gewerkt om over de hele Laars 880 afdelingen te openen; het zou niet lang duren vooraleer Domino’s achterliep op zijn schuldverplichtingen.

Daarom had in april een rechtbank in Milaan de pizzaketen voor 90 dagen gerechtelijke bescherming verleend tegen zijn schuldeisers, weet Bloomberg. Deze maatregel, die de geldschieters beletten schuldaflossing te eisen of beslag te leggen op de activa van het bedrijf, liep af op 1 juli. Er zijn geen verdere updates over de rechtszaak geweest.

Volgens de laatst gecontroleerde jaarverslagen had Domino’s eind 2020 nog een schuld van 10,6 miljoen euro.

Coronacrisis

Een fikse domper voor zijn ambitieuze expansieplan kwam toen de traditionele Italiaanse pizzabakkers tijdens de coronacrisis massaal hun leveringen opschroefden. Om hun pizza’s bij klanten thuis te brengen, sloten ze bijvoorbeeld deals met externe delivery services, zoals Deliveroo of Glovo.

“Wij schrijven de problemen toe aan de verhevigde concurrentie op de markt voor maaltijdbezorgingen”, zei ePizza in een verslag aan beleggers, dat gepubliceerd werd bij de bekendmaking van de resultaten over het vierde kwartaal van 2021.

Pizza Hawaï

De Amerikaanse keten deed in 2015 zijn intrede in Italië via een overeenkomst met franchisenemer ePizza. De onderneming was van plan zich te onderscheiden door onder meer een gestructureerde nationale bezorgdienst op poten te zetten.

Domino’s bood ook toppings in Amerikaanse stijl aan, waaronder ananas. Dat had het misschien beter niet gedaan: veel Italianen beschouwen fruit op een pizza immers als doodzonde. “Ananas vind ik niet kunnen op pizza: deze smaak past niet bij de basisingrediënten zoals tomaat, mozzarella en basilicum”, liet bijvoorbeeld de Italiaanse topchef Peppe Giacomazza ooit optekenen.

Activiteiten teruggebracht van hoogtepunt

Het bedrijf had zijn activiteiten in het land al teruggebracht vanaf het hoogtepunt in 2020. Op 29 juli dit jaar stopte Domino’s met het aanbieden van leveringen via zijn Italiaanse website.

(fjc)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20