India is een grotere automarkt geworden dan Japan

Het voorbije jaar werden in India ruim 4,25 miljoen nieuwe wagens verkocht. Daarmee wordt India de derde grootste automarkt ter wereld. Dat zegt een rapport van de Japanse krant Nikkei, gebaseerd op voorlopige resultaten. Opgemerkt wordt dat India vorig jaar een hogere verkoop kon melden dan Japan, waar de afzet met 5,6 procent tot 4,2 miljoen auto’s is teruggevallen. Met die cijfers zakt Japan in de wereldwijde ranglijst van automarkten van de derde naar de vierde plaats.

Waarom is dit belangrijk?

China was twee jaar geleden met een verkoop van 26,27 miljoen wagens de grootste markt van de wereld, gevolgd door de Verenigde Staten met 15,4 miljoen voertuigen en Japan met 4,44 miljoen eenheden. Met zijn sterke bevolkingsaangroei en toenemend beschikbaar inkomen is India echter met een duidelijke inhaalbeweging bezig.

Weinig interesse in elektrische wagens: Uit de rapporten blijkt nog dat Indiase gezinnen het voorbije jaar nog altijd massaal wagens met verbrandingsmotoren, met inbegrip van hybride exemplaren, hebben gekocht.

  • “Elektrische wagens zijn in India nauwelijks in het verkeer op te merken”, merken de analisten daarbij op.
  • Aangevoerd wordt dat de Indiase automarkt de volgende jaren wellicht een sterke groei zal laten optekenen. “India heeft een bevolking van 1,4 miljard mensen”, benadrukken de analisten.
  • Verwacht wordt echter dat het land ergens in de loop van dit jaar China als grootste natie van de wereld zal overtreffen. Daar wordt aan toegevoegd dat de Indiase bevolking nog minstens veertig jaar een verdere groei zal laten optekenen.
  • Dat zal ook zijn weerslag hebben op de lokale automarkt. Bovendien kennen ook de inkomens van de Indiase gezinnen een verdere stijging, waardoor meer huishoudens zich de aankoop van een wagen zullen kunnen veroorloven.

Lokale fabrikant is marktleider: Uit een onderzoek van het Indiase ministerie van Volksgezondheid blijkt dat in India gemiddeld 7,5 procent van de huishoudens een auto bezit.

  • Dat percentage blijkt echter tussen de verschillende deelstaten grote variaties te vertonen. In Goa bezit 45,2 procent van de bevolking een auto, maar dat aandeel daalt in Bihar tot 2 procent. Tegelijkertijd bleek dat 49,7 procent van de Indiase huishoudens een tweewieler in eigendom heeft.
  • Het gemiddelde budget voor de aankoop van een auto is het voorbije jaar in India met 30 procent gestegen. Dat blijkt uit een rapport van analist Cars24. Het gemiddelde budget liep daarbij op een jaar tijd van 5.098 euro naar 6.799 euro.
  • Verder werd vastgesteld dat de actieradius voor een Indiaas gezin bij de aankoop van een wagen het belangrijkste criterium is. Ook nog bleek dat Indiase autobestuurders de voorkeur geven aan een lening om hun auto gefinancierd te krijgen.
  • Het rapport vermeldde verder dat de lokale fabrikant Maruti in India marktleider blijft in de verkoop van nieuwe personenwagens. Daarbij werd gemeld dat 33 procent van de klanten voor een wagen van Maruti opteerde. Daarna volgen Hyundai, Honda en Renault en Ford.
  • Wel wordt beklemtoond dat de verkoop van jongere merken zoals Kia tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar een stijging liet optekenen. Tenslotte bleek dat een meerderheid van de autokopers jonger was dan vijfendertig jaar.

(as)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20