Hoe een succesproduct creëren? Haal je best verkopende product van de markt

Een verkoop in hoge volumes is niet altijd synoniem voor succes. Dat blijkt uit de verkopen van de sportschoenen Stan Smith, een merk van de Amerikaanse groep Adidas en genoemd naar de legendarisch Amerikaans tennisser. Dat schrijft de nieuwssite Slate. Zeven jaar geleden nam het bedrijf immers de beslissing om het merk, nochtans één van zijn grote successen, uit de markt te halen.

Bedoeling was om de markt te herschikken. Gehoopt werd dat de schaarste de interesse in het merk de hoogte zou injagen. Die strategie bleek ook te werken. Na een onderbreking van drie jaar werd een nieuwe lijn van Stan Smith aan het publiek voorgesteld. De tactiek leidde tot een gigantische vraag.

Modemerk

“Door Stan Smith uit de markt te halen, wou Adidas de vraag van de consument opdrijven,” zegt Slate. “Daardoor zou het merk bij een herintroductie op de markt op een grote interesse kunnen rekenen. Die verwachtingen werden helemaal ingelost.”

Het merk werd voor de herintroductie door Footwear News beloond met de titel Shoe of the Year. Het merk, dat in het begin van de jaren zeventig van de voorbije eeuw voor de eerste keer op de markt werd gebracht, passeerde twee jaar geleden de grens van de vijftig miljoen verkochte exemplaren. De Stan Smith was daarmee zijn debuut als technische sportschoen al lang ontgroeid en was een echt modemerk geworden.

Jon Wexler, vice-president marketing bij Adidas, gaf destijds tegenover de Britse krant The Guardian te kennen dat het bedrijf stap voor stap had geweten wat er zou gebeuren nadat het merk uit de markt zou worden genomen. “De Stan Smith en zijn zustermerk Superstar zijn de grote dragers geweest van de terugkeer van Adidas op de wereldmarkt,” zegt Slate nog.

Jordan

“Het merk blijft zich bovendien nog verder te ontwikkelen,” aldus de nieuwssite. “Dat geldt vooral voor de Amerikaanse markt, waar tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een groei met 16 procent werdgerealiseerd. Nochtans geeft Kasper Rorsted, chief executive van Adidas, aan de distributie van de twee merken de voorbije achttien maanden te hebben vertraagd.”

“Er is een grotere vraag naar de merken dan Adidas wil voldoen,” stipt Slate aan. “Het bedrijf wil immers op lange termijn de integriteit van zijn merken beschermen. De wereld van het basket en de mode zijn in het algemeen gebaseerd op schaarste.”

“Nike en diens merk Jordan zijn daarvan het perfecte voorbeeld. Het bedrijf dreef de distributie van Jordan op om zijn marktaandeel te kunnen opvoeren. Dat leidde er echter vooral toe dat de consumenten hun interesse in het merk verloren. Daarop besloot Nike alsnog om de productie te beperken, zodat een grotere schaarste kon worden gecreëerd.”

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20