Groot-Brittannië bant de diesel- en benzinewagen volledig tegen 2035

James Veysey/Isopix

De Britse premier Boris Johnson schokt de auto-industrie door zelfs hybrides uit de Britse straten te weren tegen 2035.

Groot-Brittannië wil klimaatneutraal zijn tegen 2050. Daar zijn extra inspanningen voor nodig, vinden ze in Downing Street. En dus komt er een totaalverbod op diesel- én benzinewagens over vijftien jaar. Dat is vijf jaar vroeger dan initieel voorzien.

Exit hybride

Opvallend: ook hybride voertuigen zijn getroffen door de ban. Die mogen onder het decreet van Johnson in 2035 ook niet meer op de baan.

Autobouwers steigeren bij de uitspraken van de premier. Alle grote merken zetten momenteel in op elektrische voertuigen, maar volgens hen komt de transitie te snel.

‘Het is extreem verontrustend dat de overheid zo’n kritieke doelstelling voor de industrie en consumenten verplaatst’, zegt Mike Hawes van de Britse sectorvereniging Society of Motor Manufacturers and Traders in een verklaring. ‘De huidige technologie is nog steeds erg duur en de verkoopcijfers zijn nog steeds vrij marginaal. Deze uitdaging waarmaken zal meer vragen dan een extra investering van de industrie.’

Noorwegen en India

Groot-Brittannië is niet het eerste land dat ambitieuze klimaatdoelstellingen op tafel legt. Ook in Noorwegen moeten alle nieuw verkochte wagens tegen 2025 uitstootvrij zijn. In India moeten in 2030 alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn.

De automarkt in het Verenigd Koninkrijk staat voor een totaaltransformatie. Het aantal elektrische auto’s is het laatste jaar met 144 procent gestegen, maar is nog steeds slechts 2 procent van de totale Britse vloot. Hybrides zijn goed voor 8 procent van de totale autoverkoop. Die cijfers zijn overigens goed vergelijkbaar met de Belgische automarkt.

De auto-industrie in het VK zit momenteel in het slop. Vorig jaar daalde de productie met 14 procent. Het is het derde jaar op rij dat de productie daalde. Dat is gedeeltelijk te wijten aan de brexit. Die maakte een betrouwbare supply chain onzeker. Daarnaast voelde ook Groot-Brittannië de effecten van de Europese shift weg van dieselwagens.

Lees meer
Markten