Gebruikers Payconiq by Bancontact kunnen binnenkort niet langer contactloos betalen met de smartphone

Credit : Daina Le Lardic / Isopix

Bancontact Payconiq stopt vanaf 29 maart met de contactloze Tap&Pay-betalingen. Dat betekent dat de gebruikers van de app niet langer contactloos kunnen betalen met de smartphone.

Contactloos betalen is door de coronacrisis aan een opmars bezig. Uit de jaarcijfers die Bancontact Payconiq Company in februari heeft bekendgemaakt bleek dat het aantal contactloze betalingen met de kaart in 2020 is toegenomen met 42 procent. Het aantal transacties die online voltooid worden met behulp van de smartphone is in datzelfde jaar gestegen met 68 procent.

Werken aan een alternatief

Het komt dan ook als een verrassing dat Bancontact Payconiq vanaf 29 maart stopt met contactloos betalen met de smartphone. In een reactie aan Datanews.be laat woordvoerder Lotta de Meulenaere weten dat het afgelopen jaar amper 1,5 procent van alle gebruikers van de app minstens één betaling met Tap&Pay heeft gedaan. ‘De grote stijging in contactloze betalingen van het afgelopen jaar zien we dus niét in Tap&Pay, maar wél in betalingen via QR-codes en uiteraard ook in de contactloze betaalkaarten’, klinkt het.

Het betaalbedrijf zegt wel te werken aan een alternatief dat contactloos betalen mogelijk zal maken voor zowel Android- als iOS-gebruikers. De contactloze Tap&Pay-betalingen waren enkel beschikbaar voor Androidgebruikers.

Wie na maart wil blijven contactloos betalen met zijn smartphone, kan gelukkig een beroep doen op allerhande alternatieven. Zo bieden sommige banken, zoals Belfius, u die mogelijkheid aan via de app. Ook blijft het mogelijk om contactloos te betalen met onder meer Google Pay en Apple Pay.

Lees ook: