Eind dit decennium moeten elektrische en hybride wagens bij de Italiaanse autobouwer Ferrari 80 procent van de totale verkoop vertegenwoordigen. Dat blijkt uit de plannen die Benedetto Vigna, chief executive van Ferrari, voor de volgende jaren bij de Italiaanse constructeur heeft ontvouwd.
Ferrari past de fabrieksterreinen rond zijn hoofdkwartier in Maranello in het noorden van Italië aan om wagens op batterijen te produceren. De Italiaanse constructeur wil op de site zowel de batterijen als de motoren voor die elektrische auto’s vervaardigen.
Drie jaar
Vigna merkte daarbij op dat Ferrari voor de ontwikkeling van elektrische en hybride modellen een budget van 4,4 miljard euro heeft voorzien. Wereldwijd maken autobouwers gewag van een totaalbedrag van ongeveer 250 miljard euro dat tot het midden van dit decennium in de technologie zal worden geïnvesteerd.
Vigna gaf te kennen dat de eerste volledig elektrische Ferrari over drie jaar in de showrooms zal staan. Over vier jaar moeten elektrische en hybride modellen bij de Italiaanse constructeur al 60 procent van de totale inkomsten vertegenwoordigen. Tegen het einde van dit decennium moet dat tot 80 procent zijn opgelopen.
Daarbij gaf Vigna echter wel te kennen dat deze elektrische modellen bij de klanten dezelfde passie zullen oproepen dan de types met verbrandingsmotoren die de voorbije decennia op de markt werden gebracht.
Dat lijkt echter geen evidente opdracht. De elektrische aandrijving zorgt op zichzelf immers al voor een grotere acceleratiekracht. Daardoor kunnen ook goedkopere elektrische wagens van andere constructeurs dan ook sterkere sportieve prestaties laten optekenen, waardoor Ferrari mogelijk een deel van zijn prestatievoordeel uit het benzinetijdperk zou kunnen verliezen.”
Vigna stelde echter dat Ferrari van de knowhow uit zijn race-activiteiten gebruik zal maken om ook de kopers van een elektrische wagen van de Italiaanse constructeur superieure prestaties te garanderen. De topman merkte verder op dat de investeringen in elektrische mobiliteit niet ten koste zullen gaan van de winstgevendheid van het bedrijf. Ferrari zou over vier jaar een bedrijfswinst van 2,7 miljard euro moeten laten optekenen, tegenover een positief resultaat van 1,5 miljard euro vorig jaar.
Exclusieve cachet
Een deel van die winst zal worden aangebracht door de supercars van het bedrijf die die volgende jaren zullen worden geïntroduceerd en die hoofdzakelijk nog door benzine zullen worden aangedreven. Dat geldt onder meer voor het suv-model Purosangue, dat in september zal worden voorgesteld. Ferrari zegt overweldigd te zijn door de grote vraag die nu al naar het model blijkt.
Vigna benadrukte daarbij nog dat Ferrari zich bewust blijft van het exclusieve cachet van het merk. Dat fenomeen zal zich volgens hem ook in de elektrische portfolio van de constructeur manifesteren. “Ferrari zal altijd één auto minder leveren dan de markt vraagt”, beklemtoonde hij daarbij, verwijzend naar het beroemde motto van Enzo Ferrari, de oprichter van het bedrijf.
Anderzijds benadrukte Vigna dat Ferrari, zolang hij de leiding van de Italiaanse autobouwer in handen heeft, nooit een wagen zal bouwen die volledig autonoom zou kunnen rijden. “Die technologie strookt niet met de motieven die autobestuurders hebben om een Ferrari te kopen en beantwoordt niet aan de behoeften van onze klanten”, liet hij verstaan.
(lb)